۷ مزیتی که ماده معدنی سلنیوم برای بدن دارد!

سلنیوم

سلنیوم عنصر معدنی بسیار ضروری برای محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و کمک به تولید هورمون تیروئید است.

سلنیوم در بسیاری از میوه ها و سبزیجات و محصولات حیوانی یافت می شود و کمبود سلنیوم در بدن منجر به بیماری کیشان، بیماری های قلبی، ناباروری و … خواهد شد. گفتنی است بیماری کیشان نوعی بیماری قلبی است که به ‌طور عمده در کودکان و زنان دیده می‌ شود و اولین بار در استان کیشان کشور چین دیده شد. از زمان کشف این بیماری، برنامه‌ های مکمل یاری در کیشان، بیماری کیشان را ریشه‌ کن کرده است.

در بیشتر کشورها، غذاهای گیاهی، منبع عمده سلنیم بوده و مقدار آن متناسب با ترکیب خاک تغییر می کند. در ایالات متحده گوشت و نان مهمترین منابع سلنیوم غذایی هستند. تخم مرغ، آجیل برزیلی، جو، سیر، نان سبوس دار و برنج قهوه ای از منابع دیگر از منابع دیگر غذایی این ماده معدنی هستند.

با این اوصاف، بنا به ۷ دلیل سلامتی، بدن باید به اندازه کافی سلنیم دریافت کند:

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است:

این ماده معدنی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن کار می کند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که با خنثی سازی اثرات رادیکال های آزاد، از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می نماید.

پشتیبانی از تیروئید: 

غده تیروئید مسئول تولید هورمون تیروئید برای فرایندهای متابولیک بدن است. در مقایسه با دیگر اعضای بدن، تیروئید شامل بیشتری میزان سلنیوم است. مانند ید، سلنیم نقش مهمی در سنتز هورمون تیروئید ایفا می کند. مطالعات مختلف نشان داده اند که کمبود عنصر سلنیوم در بدن منجر به کم کاری تیروئید و ایجاد التهاب می شود. دریافت مکمل سلنیوم منجر به کاهش اثرات منفی تیروئیدیت هاشیموتو می شود.

خواص ضد پیری: 

رادیکال های آزاد در بدن منجر به انحطاط سلولی و تسریع روند پیری می شوند. سلنیم همانطور که گفته شد، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی منجر به خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد در بدن می شود و حتی به کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی در مسن تر ها کمک می کند.

بهبود سلامت مغز: 

سلنیم در ساخت یک ماده شیمیایی در مغز به نام نوروترنسمیتر نقش مهمی ایفا می کند و با کمبود سلنیوم خطر جنون و ضعف افزایش می یابد. طبق مطالعات انجام شده، افت عملکرد مغز در افراد بالای ۶۵ سال با کمبود این ماده معدنی در رژیم غذایی دو برابر بیشتر است. کمبود سلنیوم با بیماریهای پارکینسون و آلزایمر نیز مرتبط است.

پشتیبانی از قلب و عروق: 

نشان داده شده بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند، دارای سطوح کم سلنیوم در بدن بوده اند. این ماده معدنی نه تنها برای پشتیبانی سلامت قلب و عروق مهم است بلکه همراه با سایر مواد مغذی مانند ویتامین ای و بتاکاروتن منجر به کاهش سطح کلسترول نیز می شود.

بهداشت باروری: 

سلنیم بهداشت باروری را در زنان و مردان توسعه می دهد و کمبود آن، اختلال ناباروری را به همراه دارد. مطالعات نشان داده اند که کمبود سلنیوم همچنین تاثیر منفی بر رشد جنین دارد و حتی منجر به سقط جنین نیز میشود.

سلنیوم و سرطان: 

مطالعات نشان داده اند که غلظت های پایین این ماده معدنی منجر به افزایش خطر ابتلابه انواع خاصی از سرطان می شود. مصرف سلنیم در پیشگیری از سرطان اثرات مثبتی را نشان داده است. مکمل های سلنیوم خطر سرطان ریه را تا ۴۶ درصد، سرطان کولون را تا ۵۸ درصد و سرطان پروستات را تا ۶۳ درصد و تمام انواع سرطانها را ۳۷ درصد کاهش می دهد.

منبع: www.globalhealingcenter.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *