انواع ضد آفتاب ها به چه صورت هستند؟

انواع ضد آفتاب

مقاله ی ” انواع ضد آفتاب ها به چه صورت هستند؟ ” توسط تحریریه ی سایت “به اضافۀ سلامتی” تدوین و تنظیم شده است و برگرفته از گفتگوی رادیو سلامت با جناب آقای دکتر هادی اسماعیلی، متخصص داروسازی بالینی می باشد.

به صورت کلی چندین نوع از انواع ضد آفتاب وجود دارد. ضد آفتاب‌های فیزیکی و ضدآفتاب‌های شیمیایی و ضدآفتاب‌هایی که ترکیبی از این دو هستند. اثرات منفی‌ای که تشعشعات آفتاب می‌ تواند داشته باشد منجر به پیری زودرس و حتی بروز استعداد ابتلا به سرطان‌ های پوستی را تشعشعات آفتاب و به خصوص ماوراء بنفش افزایش می‌ دهد به همین خاطر بهتر است که از ضدآفتاب استفاده شود.

انتخاب انواع ضد آفتاب متناسب است با خصوصیت پوست. بعضی از پوست‌ها چرب هستند و توصیه می‌ شود از ضدآفتاب‌های Oil free یا فاقد چربی استفاده کنند. پوست‌ هایی که آکنه‌ دار و جوش‌ دار هستند می‌ توانند از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنند که نقش درمانی برای کاهش آکنه و جوش هم ایفا می‌ کنند. بعضی از پوست‌ها، پوست‌های خشک هستند که از ضدآفتاب‌های حاوی چربی و مرطوب کننده می‌ توانند استفاده کنند.

چیزی که اثبات شده SPF یا Sun protection factor یعنی آن فاکتور محافظت کننده از خورشید در حد ۳۰ تا ۳۵ کفایت می‌ کند. بیش از آن لزومی ندارد مگر در مواردی که پوست آسیب دیده است و یا تحریک شده است. مثلاً بیماری که هم زمان دارد از فرآورده‌ های لایه‌ بردار استفاده می‌کند ممکن است که نیازمند استفاده از ضد آفتاب‌ هایی با SPF بالاتری باشد که در آن بیماران هم با تشخیص پزشک ضدآفتاب‌های با SPF بالاتر تجویز می‌ شود ولی SPF در حد ۳۰ و ۳۵ کفایت می‌کند برای مصرف معمول که توصیه می‌ شود قبل از خارج شدن از منزل ضد آفتاب‌ ها استفاده شوند تا سلامت بهتری در ادامه زندگی برای پوست شما به همراه داشته و  از ابتلا به سرطان‌های پوستی در آینده پیشگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *