سالم ترین روغن ها برای جلوگیری از پیری پوست

سالم ترین روغن

تسریع فرایند پیری پوست و بروز خطوط و چین و چروک ها روی آن، زمانی بیشتر می شود که میزان چربی های پوست به حداقل خود برسد.

پیری پوست پدیده ای کاملا طبیعی است. معمولا بعد از سن خاصی که معمولااز ۳۰ سالگی شروع می شود، بافت پوست کم کم تغییر می کند، نازک تر می شود و به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. در نتیجه پیری سلول های پوستی کلید می خورد. وقتی ترشح کلاژن و آلاستین که هر دو وظیفه حفظ استحکام پوست را برعهده دارند کاهش پیدا می کند، پوست شادابی و درخشش سابق را از دست می دهد.

۱۰ سال بعد یعنی از ۴۰ سالگی، مقاومت لایه هیدرولیپیدی پوست کاهش پیدا می کند، در نتیجه پوست خشک تر شده و چین و چروک ها عمق بیشتری پیدا می کنند. با این حال، همیشه راه هایی برای پیشگیری و به تاخیر انداختن پیری و چین و چروک ها وجود دارد.

روغن نارگیل: تحقیقات نشان می دهد که مصرف موضعی روغن نارگیل باعث افزایش تولید کلاژن و در نتیجه جلوگیری از لکه های مرتبط با سن و کاهش چین و چروک ها می شود. روغن نارگیل برای درمان عوارض بیماری هایی مانند پسوریازیس، اگزما و خشکی پوست نیز توصیه می شود.

روغن آرگان: این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ برای مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از روند پیری پوست است. روغن آرگان حاوی ویتامین های آ و ث برای جلوگیری از لکه های مرتبط با سن نیز بوده و منجر به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست بخصوص در سالمندان می شود.

روغن بادام: به بهبود گردش خون و حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند. روغن بادام حاوی ویتامین های ب ۲، ب ۱، آ، ویتامین ب ۶ و ویتامینE است و علاوه بر این که خاصیت مرطوب کنندگی پوست را دارد، از پوست در برابر اشعه یو وی آفتاب محافظت می کند و ترمیم کننده سلول های آسیب دیده پوست است.

روغن اسطوخودوس: این روغن به تولید آنتی اکسیدان و التیام سریع تر پوست کمک می کند و از آن استفاده های بسیاری می شود، از زخم های کوچک گرفته تا سوختگی های سطحی. خاصیت آنتی باکتریایی این روغن، زخم را تمیز نگه می دارد.

روغن زیتون: مطالعات حاکی از آنند که مصرف روغن زیتون به خاطر وجود اسیدهای چرب اشباع نشده در آن، خطر پیری زودرس پوست را کاهش می دهد ضمن این که به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو می شود. مصرف روغن زیتون باعث بهبود حساسیت به انسولین نیز می شود. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ای است که قدرت ضدچروکی آن را ارتقا می بخشند.

روغن دانه انار: این روغن به بازسازی سلولی و همچنین تثبیت قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند. اسید چرب های امگا ۵ موجود در هسته انار که پونیسیک اسید نام دارند، ضد التهاب هایی قوی هستند که آسیب وارد شده توسط اشعه ماوراء بنفش را به تاخیر می اندازند. قبل از اینکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید این روغن را به پوست خود بمالید تا تاثیر ضد آفتابتان چند برابر شود. روغن دانه انار همچنین سرشار از اسید الاجیک است، آنتی اکسیدانی طبیعی که به عنوان محافظت کننده پوست در برابر سرطان شناخته می شود.

روغن آووکادو: درمان موثر خشکی پوست است و منجر به کاهش لکه های پوستی مرتبط با سن می شود. مصرف روغن آووکادو چین و چروک های پوست را نیز با خاصیت مرطوب کنندگی خود کاهش می دهد.

روغن جوانه گندم: روغن جوانه گندم به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، با پیری پوست مبارزه می کند و با بهبود جریان خون، باعث سلامت پوست می گردد. این روغن به بهبود آفتاب سوختگی بسیار کمک می کند و برای درمان بیماری های پوستی مانند درماتیت، پسوریازیس و اگزما مفید است.

منبع: http://blogs.naturalnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *