میگرن شکمی در کودکان؛ علل، نشانه ها، راهکارهای پیشگیرانه

میگرن شکمی

میگرن شکمی در بزرگسالان نادر است ولی حدود ۲ درصد کودکان بین ۵ تا ۹ سال ممکن است آن را تجربه کنند. زنان بیش از مردان مبتلا به میگرن شکمی می شوند.

کودکانی که این اختلال را تجربه می کنند معمولا در بزرگسالی میگرن در آنها بیشتر پیشرفت می کند.

اگرچه میگرن شکمی از خانواده میگرن است اما درد در شکم رخ می دهد آنهم نزدیک ناف و یا خط وسط شکم. این اختلال اغلب به عنوان یک واکنش به محرک های میگرن رخ می دهد و می تواند منجر به درد معده، تهوع، و اغلب استفراغ شود.

عوامل مرتبط

علت دقیق میگرن شکمی شناخته شده نیست اما یک نظریه بر این است که این اختلال با تغییرات در دو ماده شیمیایی هیستامین و سروتونین ایجاد می شود. کارشناسان معتقدند که استرس های روزانه و اضطراب می تواند نوسانات این دو ماده شیمیایی در بدن را ایجاد کند و منجر به دردهای ناشناخته شکمی شود. در واقع میگرن شکمی ماشه روانی دارد.

تا قبل از این تصور می شد غذاهایی مانند شکلات، گوشت های فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی خاص مانند نیتریت ممکن است سرآغاز این اختلال باشد. بلغ بیش از حد هوا و نفخ نیز از علل دیگر شناخته شده بود.

علائم و نشانه ها

درد شدید در شکم همراه با استفراغ و رنگ پریدگی، ناتوانی در خوردن، و احساس تهوع از علائم میگرن شکمی هستند. میگرن شکمی اغلب بدون هیچ گونه علائم هشداری اتفاق می افتد.

میگرن شکمی چطور تشخیص داده می شود؟

تشخیص این اختلال کمی دشوار است و ممکن است با دل درد معمولی، آنفلوآنزای معده یا دیگر بیماری های دستگاه گوارش اشتباه گرفته شود. با این حال تاریخچه خانوادگی میگرن، یک عامل کلیدی در تعیین احتمال میگرن شکمی است. برای تشخیص احتمال این اختلال پزشک ممکن است این علائم را بررسی کند: درد متوسط تا شدید به مدت ۷۲ ساعت، علائم تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، خمیازه کشیدن، بی خوابی، سردرد، رنگ پریدگی، سایه های سیاه زیر چشم.

درمان چگونه است؟

هنوز درمان خاصی برای این اختلال ثابت نشده است. برای بعضی بیماران مسدود کننده های سروتونین و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است برای درمان میگرن شکمی مفید باشد. سوماتریپتان برای کودکان بزرگتر گاهی تجویز می شود.

علاوه بر این والپروئیک اسید برای درمان سردردهای میگرنی، برای میگرن شکمی نیز می تواند تجویز شود.

چطور از میگرن شکمی می توان جلوگیری کرد؟

با آموزش مناسب، کودکان و بزرگسالان می توانند محرک های مشخصی که شروع کننده این اختلال هستند را شناسایی کنند. برخی مواد غذایی مانند شکلات حاوی مونو سدیم گلوتامات هستند که می توانند شانس ابتلا به میگرن شکمی را افزایش دهند.

مدیریت استرس همراه با عادات غذایی سالم نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به میگرن شکمی ایفا می کند.

کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به این اختلال هستند، باید با پزشک خود در مورد بهترین شیوه درمان و پیشگیری مشورت کنند.

منبع: www.webmd.com

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *