ضرورت تشخیص به موقع اوتیسم و ارجاع آنان / از هر ۶۰ تا ۷۰ کودک متولد شده یک نفر دچار اوتیسم است

اوتیسم

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: تشخیص به موقع بیماران اوتیسمی و ارجاع این بیماران بسیار اهمیت دارد و نباید به اوتیسمی ها انگ زد.

دکتر محمد تقی جغتایی با اشاره به این که بیماری اوتیسم جزو بیماری های اختلال تکاملی است و در زمان قبل از تولد و در زمان رشد ایجاد می شود، گفت: به این افراد کودکان فرو رفته می گویند یعنی افرادی که در درون خودشان هستند.

وی با بیان این که در گذشته آمار این کودکان کم بوده است، گفت: این بیماری تظاهر جسمی ندارد و تشخیص آن سخت تر است. این افراد بیشتر مشکلات ارتباطی دارند لذا نقش خانواده ها در تشخیص به موقع این کودکان بسیار حائز اهمیت است. بیماری برخی از این افراد تا ۳ و ۵ سالگی و حتی در دوران دبستان تشخیص داده می شوند. درصورتی که با تشخیص زودهنگام، برخی از این کودکان می توانند به مدارس عادی بروند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در سال های اخیر نیز درصد این بیماری رشد پیدا کرده است و از هر ۶۰ تا ۷۰ کودک متولد شده یک نفر دچار اختلال اوتیسم است و می توان گفت که اوتیسم شایع ترین بیماری اختلال تکاملی کودکان است.

دکتر جغتایی با بیان این که علت این بیماری کاملا مشخص نیست، گفت: این بیماری علائم مختلف دارد و مربوط به قبل از تولد و شکل گیری جنین بوده و در زمان رشد جنین ایجاد می شود ولی نمی توان گفت که بیماری ژنتیکی است. البته علل اجتماعی، دارو، استرس و آلودگی هوا نیز از عوامل خطر سازی هستند که موجب بروز این اختلال می شوند.

دکتر جغتایی گفت: نیازهای این افراد پزشکی اجتماعی و روان شناختی است و پزشکان اطفال باید این بیماری را تشخیص بدهند و همینطور از آنجایی که این کودکان بی قرار هستند، خانواده هایشان نیز احتیاج به مشاوره دارند.

وی افزود: در حال حاضر در سن ۴-۳ سالگی در مهد کودک ها غربالگری این بیماری انجام می شود و از آنجایی که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از کودکان مهد کودک می روند، غربالگری در این محیط کافی نیست و باید در سنین بالاتر نیز غربالگری صورت بگیرد.

دکتر جغتایی با بیان این که از سال گذشته وزارت بهداشت با همکاری متخصصان پزشکی و روان شناسی اقداماتی در این خصوص انجام داده است، گفت: مقرر است از دی ماه در برخی از استان ها غربالگری بیماری اوتیسم به صورت پایلوت در چند مرحله انجام شود.

وی افزود: در مرحله اول با تست ساده و اولیه توسط کارشناس سلامت انجام می شود و در صورت تشخیص به پزشک عمومی ارجاع و درنهایت به مرکز اختلال تکاملی که در استان های کشور وجود دارد توسط گروه پزشکان عمومی و متخصص روان پزشکی و اعصاب اطفال و پزشک اطفال آموزش دیده غربالگری با تست اختصاصی انجام می شود که در صورت تشخیص اوتیسم مراحل درمانی آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *