چطور ۷ عادت غلط غذایی را که باعث چاقی می شوند، ترک کنیم؟

چاقی

تنها اراده یا عدم اراده نیست که باعث بروز پرخوری و افزایش وزن می شود. گاهی اوقات برخی عاداتی که تصور هم نمی کنید غلط هستند، بیشترین نقش را در ابتلا به اضافه وزن یا چاقی دارند.

برخی افراد بدون اینکه متوجه باشند، عادات غذایی بدی دارند، عاداتی مانند نخوردن صبحانه، خوردن تنقلات هنگام تماشای تلویزیون و … این عادات که کم اهمیت به نظر می رسند، می توانند عامل اصلی اضافه وزن در افراد باشند.

۱- غذا خوردن در ظروف بزرگ:

این عادت، حتی اگر نخواهیم هم ما را به سمت پرخوری سوق می دهد. محققان اعلام کرده اند کسانی که هنگام تماشای تلویزیون یا سینما ظروف بزرگ پاپ کورن را انتخاب می کنند، در مقایسه با افرادی که سراغ بسته ها یا ظروف کوچک می روند، ۴۵ درصد بیشتر مبتلا به زیاده خوری خواهند شد. در ظروف کوچک غذا بخورید. بشقاب حاوی غذا را با بشقاب حاوی سالاد عوض کنید و هرگز به طور مستقیم در ظروفی که بسته بندی هستند، غذا نخورید.

۲- رفتن سراغ یخچال هنگام نیمه شب:

رسم غذا خوردن در شب یک ایده کاملا غلط برای کاهش وزن است پس با خود تمرین کنید که پس از خوردن وعده شام، دیگر تا فردا صبح به آشپزخانه برای غذا خوردن یا ریزه خواری نروید. بهتر است بالافاصله بعد از مصرف شام مسواک بزنید تا برای دوباره غذا خوردن وسوسه نشوید. اگر واقعا در نیمه های شب گرسنه شدید، نهایتا یک برش میوه یا پنیر کم چرب بخورید.

۳- مصرف میان وعده های سنگین:

بسیاری از افراد به خوردن تنقلات پر کالری، بین وعده های غذایی خود عادت دارند و اینگونه دچار اضافه وزن خواهند شد. خود را به خوردن ‌میان وعده های سالم مانند میوه، ماست، بادام، هویج و … عادت دهید.

۴- اجتناب از صبحانه:

صبحانه بیشترین مقدار انرژی مورد نیاز بدن در کل روز را تامین می کند و مطالعات نشان داده دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند دارای اضافه وزن بیشتری نسبت به سایرین هستند. از خوردن صبحانه غافل نشوید. اگر وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارید،‌ مصرف برش های میوه و غلات را امتحان کنید.

۵- احساسی خوردن:

داشتن یک روز پرهیجان و سرشار از استرس باعث می شود زمانی که به خانه می رسید هر چه می بینید بخورید. مطالعات انجام شده نشان می دهند که احساسات، چه مثبت و چه منفی باعث می شوند افراد زیادتر از آنچه باید می خورند.‌ پس از یک روز استرس آور کاری، بجای باز کردن در یخچال، هر فعالیتی که شما را دور از آشپزخانه نگه می دارد انجام دهید. فعالیتهایی مانند پیاده روی یا تماس گرفتن با اطرافیان.

۶- تند خوری:

مغز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از شروع به غذا خوردن، سیگنالی مبنی بر سیر شدن را به معده مخابره می کند. پس هنگامیکه وعده غذایی در ۱۰ دقیقه خورده شود شما احساس می کنید که هنوز گرسنه اید و بیشتر از حد معمول غذا میل می کنید. برای آرام خوردن غذا، محتویات بشقاب خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید و هر قسمت را با آرامش بخورید. خوب جویدن را فراموش نکنید. همچنین نوشیدن آب بین غذا، به کم کردن سرعت خوردن و زودتر سیر شدن کمک بسیاری می کند.

۷- کمبود خواب:

زنان و مردانی که در طول شبانه روز ۵ ساعت و یا کمتر می خوابند، نسبت به افرادی که ۷ ساعت و یا بیشتر می خوابند، چاقتر هستند. پس ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن خود در نظر بگیرید. اتاق خواب خود را تاریک و راحت نگه دارید. حداقل یک ساعت قبل از خواب، تلویزیون تماشا نکنید.

منبع: www.everydayhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *