۱۲ ماده غذایی برای افزایش طول عمر

افزایش طول عمر

افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب و همراه با نشانه هایی از قبیل افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر: بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، آرتریت و … است.

هرچند غیر ممکن است که بتوان برای همیشه جوان باقی ماند، اما از طرف دیگر با کمک یک رژیم غذایی و الگوی زندگی سالم می توانیم نیروی جسمانی و شادابی خود را بهتر حفظ کنیم. اصلاح رژیم غذایی تان می تواند باعث افزایش طول عمر شما شده و نسبت به سن جسمانی تان جوان تر و سالم تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و آن را کندتر کنید.

۱- مصرف روزانه آجیل:

مصرف آجیل ها به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سنتز دی ان آ و حفاظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و عفونت ها دارد. همچنین مصرف آجیل به دلیل وجود سلنیوم در آن ضروری است چون به گفته کارشناسان تغذیه سطوح ناکافی سلنیوم با کاهش عملکرد مغز مرتبط با سن همراه است.

۲- دانه کنجد:

این دانه ها سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، و فیبر هستند. این در حالی است که یک رژیم غذایی سرشار از مواد معدنی برای حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از تحلیل استخوان ها با افزایش سن جلوگیری می کند.

۳- قارچ:

قارچ یکی از معدود گیاهانی است که به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین دی است. مصرف کافی ویتامین دی برای جذب موثر کلسیم، و جلوگیری از پوکی استخوان، شکستگی استخوان ستون فقرات و دیگر مشکلات مرتبط با افزایش سن لازم است.

۴- شکلات تیره:

این نوع شکلات سرشار از فلاوانول است که می تواند به افزایش جریان خون در پوست کمک کند. فلاوانول همچنین منجر به حفاظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش می شود و از اثرات مخرب نور خورشید جلوگیری می کند. البته میزان کالری شکلات تیره بالا است و باید مطمئن شوید مقادیر متوسط آن را در طی روز دریافت می کنید.

۵- زیتون:

زیتون یک منبع باورنکردنی از پلی فنول ها و غذاهای گیاهی دیگر برای محافظت از دی ان آ و به تعویق انداختن روند پیری است.

۶- ماهی تن:

این نوع ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب در بدن است ضمن این که اثرات رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند و یکی از مواد غذایی موثر برای به تاخیر انداختن پیری مغز است.

۷- فلفل دلمه ای:

نصف فنجان فلفل دلمه ای خام در هر رنگیف ۱۵۸ درصد از میزان نیاز به ویتامین ث را در روز تامین می کند و نقش اساسی در بهبود زخم، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، و سوخت و ساز پروتئین ایفا می کند. علاوه بر این ویتامین ث یک آنتی اکسیدان برای پیشگیری از انواع خاصی از سرطان ها، و بیماری های قلبی عروقی است و منجر به کاهش سرعت پیشرفت دژنراسیون ماکولای وابسته به سن می شود.

۸- آناناس:

این میوه محبوب گرمسیری حاوی ماده معدنی به نام منگنز است که باعث فعال شدن آنزیم هایی برای تشکیل کلاژن در پوست می شود و نقش مهمی در استحکام پوست و خاصیت ارتجاعی آن دارد. تولید کلاژن همچنین باعث جلوگیری از بروز چین و چروک پوست می شود.

۹- سیر:

حاوی آنتی اکسیدان های گوناگونی است که بر اساس تحقیقات انجام شده می تواند از سرطان، اختلالات مغزی ناشی از پیری و انسداد شریانها جلوگیری نماید.مصرف یک حبه سیر در روز بصورت خام یا پخته مقدار مورد نیاز این آنتی اکسیدانتها را به بدن می رساند.

۱۰- زعفران:

این ادویه قوی شامل کروسین است، و نشان داده شده غذاهای گیاهی حاوی کاروتینوئید و کروسین ضد تیروئید هستند و اثرات آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات می توانند اثراتافسردگی و سندرم پیش از قاعدگی را بهبود بخشند و حتی از پرخوری جلوگیری کنند.

۱۱- سویا:

غذاهای حاوی سویا برای سلامت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی ضروری هستند. زنان با سطوح استروژن پایین و دارای علائم یائسگی، با دریافت سویا که حاوی ترکیبات فیتواستروژن است، کمتر از دست دادن استخوان ها و بیماری های قلبی عروقی را تجربه می کنند.

۱۲- هندوانه:

این میوه حاوی لیکوپن است و به محافظت از پوست در برابر آفتاب منجر می شود. در واقع هندوانه یک ضد آفتاب طبیعی است و از بروز لکه های خورشیدی روی پوست جلوگیری می کند.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *