دلایل پرخوری و راه های مقابله با آن

دلایل پرخوری

پرخوری علت شماره یک ابتلا به چاقی در ۶۰ درصد از بزرگسالان کانادایی است؛ حالتی روانی که فرد گرسنه نیست ولی تمایل شدید به غذا خوردن دارد.

پرخوری می تواند نوعی اختلال در نظم غذا خوردن باشد مثل بی اشتهایی یا پراشتهایی که می تواند به مشکلات جدی مثل دیابت یا بیماری های قلبی منجر شود.

 این نوع پرخوری کردن ممکن است با حالاتی مثل افسردگی یا احساس گناه همراه باشد و افرادی که به این مشکل مبتلا می شوند سعی می کنند که به تنهایی و دور از چشم سایرین غذا بخورند تا دیگران از میزان غذا خوردن آنها مطلع نشوند.

در اینجا برخی از دلایل پرخوری و راه حل هایی برای غلبه بر آنها معرفی شده است:

۱- شما به پرخوری عادت کرده اید: دلایل زیادی برای پرخوری وجود دارد؛ مثل تقلید آن به عنوان یک رفتار از افراد خانواده و عجین شدن آن با زندگی. این عادت از کودکی کسب می شود. در این حالت سیگنال های سیری زمانی ارسال می شود که طرف بیش از نیاز خود خورده باشد.

راه حل: بدانید که زیاد خوردن یک عادت است که در طول سال ها به طور ناخودآگاه کسب شده است و امروز زمان آن شده است که به این عادت نادرست پایان دهید. زمانی که به این نتیجه برسید شما بیش از نیاز خود می خورید بیشتر راه را رفته اید. یعنی راحت تر می توانید با این پرخوری بجنگید.

۲- از میزان کالری دریافتی تان بی اطلاع هستید: فقدان دانش یکی دیگر از دلایل پرخوری است. بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که چه میزان کالری باید دریافت کنند و چه میزان را با فعالیت بدنی بسوزانند.

راه حل: در حالی که ورزش بخش مهمی از یک زندگی سالم است، آگاه بودن از میزان و محتوای کالری های دریافتی نیز موثرترین راه برای کنترل پرخوری است. رسیدن به نتایج ورزش و از بین بردن نتایج پرخوری شاید زمانبر باشد، اما استراتژی های کاهش وزن و عادت کردن به کم خوری، برای رسیدن به یک تعادل در انرژی روزانه بسیار ساده تر به نظر می رسد.

۳- احساس آرامش با خوردن غذا دارید: بعضی وقت ها ما سراغ مواد غذایی می رویم چون که خسته، عصبی یا افسرده هستیم نه اینکه واقعا گرسنه باشیم. در این مواقع خوردن بهانه ای برای تسلی خاطر و احساس آرامش است نه رفع نیاز گرسنگی. اما مشکل اینجاست کمتر کسی در این مواقع به سراغ سبزیجاتی مانند کرفس و غیره می رود. بیشتر افراد شیرینی جات، بستنی و … را انتخاب می کنند. دلیلش هم این است که مواد غذایی شیرین مانند شکلات و غیره باعث می شود که بدن هورمونی به نام هورمون دوپامین تولید کند و خلق و خوی افراد بهتر شود.

راه حل: احساس نشاطی که بعد از خوردن مواد غذایی شیرین یا چرب به شما دست می دهد موقت و گذراست. مصرف این غذاها را به مناسب های خاص و ویژه محدود کنید. نگذارید مصرف شیرینی جات و غذاهای چرب عادت هر روزتان شود. وقتی عصبانی یا افسرده هستید راه های دیگری مانند پیاده روی، دیدن فیلم، نفس عمیق و غیره را برای بهبود حالتان انتخاب کنید نه مصرف مواد غذایی شیرین و چرب را.

۴- شما سریع غذا می خورید: زمانی که تند و باعجله غذا می خورید مغز فرصت کافی برای مخابره ی احساس سیری را پیدا نمی کند. برای همین شما در دام پرخوری می افتید.

راه حل: خودتان را کنترل کنید. دستگاه گوارش ما ۲۰ دقیقه زمان می خواهد تا به مغز خبر دهد پر شده است. زمانی که تقریبا احساس سیری می کنید دست از غذا بکشید. حتی اگر احساس می کنید کمی گرسنه تان است. یادتان باشد کمی طول می کشد تا سیگنال های سیری مخابره شوند.

منبع: http://www.besthealthmag.ca

مطالب مرتبط:

بعد از پرخوری ، این ۵ اشتباه را انجام ندهید!

علت‌های غیرعادی چاقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *