۷ اثر مخرب تماشای بیش از حد تلویزیون

مضرات تلویزیون

تماشای بیش از حد تلویزیون در هر سنی که باشد مناسب نیست، چون علاوه بر از دست دادن وقت، عمر نیز کوتاه تر می شود.

نتیجه یک بررسی نشان می دهد هر یک ساعت تماشای برنامه تلویزیونی پس از ۲۵سالگی یعنی کوتاه شدن عمر به میزان حدود ۲۲ دقیقه، علاوه بر آن تماشای بیش از حد تلویزیون باعث بی تحرکی و انزوای اجتماعی فرد می شود.

۱- استعداد ابتلا به اضافه وزن: مسلما صرف مدت های زیاد جلوی تلویزیون منجر به توسعه عادات ناسالمی از جمله بی تحرکی، مصرف مواد غذایی پرکالری و خطر ابتلا به اضافه وزن می شود. طبق یک مطالعه جدید، تماشای تلویزیون حتی یک ساعت در روز می تواند احتمال افزایش وزن و چاقی را در کودکان افزایش دهد. کودکان آمریکایی و انگلیسی در معرض ۱۰ تبلیغ ماده غذایی در ساعت در هنگام دیدن برنامه های تلویزیون هستند که بیشتر آن ها فست فودها، نوشیدنیهای حاوی شکر و غلات صبحانه حاوی شکر فراوان هستند.

۲- خطر ابتلا به دیابت: تحقیقات بر روی افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نشان داده است که صرف یک ساعت برای تماشای تلویزیون، در این افراد خطر ابتلا به دیابت را تا ۳.۴ درصد افزایش می دهد. پژوهش ها نشان داده است که اغلب مردم حتی بیش از ساعات کاری شان به تماشای تلویزیون می نشینند که خود سبب افزایش بروز بیماری های ناشی از کم تحرکی مانند دیابت می شود.

۳- مشکلات تکلم در کودکان: تماشای تلویزیون تا قبل از دو سالگی باعث می شود کودکان نتوانند به درستی کلمات را ادا کرده و از نظر تکلم دچار مشکل شوند. همچنین محققان به والدین پیشنهاد می کنند که مانع تماشای تلویزیون در کودک زیر دو سالشان شوند.

۴- پرخاشگری کودکان: بچه ها دعوا و پرخاشگری های فیلم های تلویزیونی را باور کرده و آن را در زندگی روزمره خود پیاده می کنند. تماشای فیلم های تهاجمی منجر به کاهش سرعت رشد ذهنی کودکان و همچنین تبدیل شدن آنها به والدینی پرخاشگر در آینده می شود.

۵- انزوا: پژوهش ها نشان داده است افرادی که به تماشای بیش از حد تلویزیون می نشینند، درگیر احساس تنهایی، گوشه گیری و افسردگی خواهند شد. نه تنها تلویزیون بلکه استفاده بیش از حد از سایر ابزارهای الکتریکی مانند تلفن همراه و رایانه نیز همین عارضه را به دنبال دارد.

۶- بی خوابی: برنامه ها و فیلم های تلویزیونی مانع رفتن به رختخواب می شود. یکی از دلایل مهمی که افراد را از قرار دادن این وسیله در اتاق خواب منع می کند، نیز همین مساله است.

۷- مرگ زودرس: محقان ثابت کرده اند که یکی از دلایل مرگ زودرس تماشای بیش از حد تلویزیون است. بنا به آمارهای انجمن قلب آمریکا، افرادی که بیش از سه ساعت در روز به تماشای برنامه های تلویزیونی می نشینند، در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برنامه های تلویزیونی را زیاد دنبال می کنید، به فکر راه چاره و جایگزین کردن تفریحات سالم دیگری مانند ورزش کردن باشید.

منبع: https://www.yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *