گیاهان دارویی برای پاک‌سازی کبد

  • از

کبد اندام مهمی در بدن است که بدون آن ادامه حیات غیرممکن است. کبد به وزن تقریبی ۱۵۰۰ گرم، بزرگترین غده‌ی بدن است که نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد غذایی به‌عهده دارد. کیسه‌ی صفرا نیز اگر چه اندامی مهم است، ولی بدن به‌خوبی خود را با فقدان آن، تطبیق می‌دهد. با توجه به نقش مهم کبد در حفظ تندرستی، شاید تصور ‌کنید که کوچک‌ترین مشکل مربوط به  کبد سریع آشکار می‌شود اما چنین نیست.

مشکلات مربوط به کبد،‌ پیش از هر چیزی باید با مراجعه به پزشک و براساس توصیه‌های پزشکی درمان شوند. با این‌حال، گیاهان دارویی زیادی هم برای پاک‌سازی کبد وجود دارند که می‌توانند به تقویت روند درمانی کمک کنند. بنابراین، قبل از تهیه این گیاهان دارویی حتما با پزشک درباره مصرف آن‌ها مشورت کنید.

بذر خارمریم
بیش از دو هزار سال است که مردمان نواحی مختلف جهان از بذر خارمریم به‌خاطر اثرات ویژه‌اش بر کبد و کیسه صفرا استفاده می‌کنند. گالن و پلینی، ‌دو فیلسوف عصر باستان هستند که بذر خارمریم را شناسایی کردند و قدرت آن را برای پاک‌سازی کبد و تقویت آن به‌کار گرفتند. بذر خارمریم،‌ قابلیت زیادی برای انجام سم‌زدایی دارد و سموم مختلف را از بدن خارج می‌سازد. به‌علاوه، سه فایده مهم دیگر هم دارد که نباید نادیده گرفته شود: بازسازی بافت آسیب‌دیده کبد، تحریک به تولید صفرا و تقویت هضم.

چانکا پیدرا
مردمان بومی آمازون برای قرن‌های زیادی از چانکا پیدرا با این هدف استفاده کرده‌اند که قابلیت‌های طبیعی کبد، کیسه صفرا و کلیه‌ها را تقویت کنند. چانکا پیدرا طوری کبد را تحریک می‌کند که از خودش در مقابل سموم مضر و ذرات خارجی محافظت کند. این گیاه هم التهاب کبد را تسکین می‌دهد، هم تولید صفرا را بیشتر می‌کند و هم شکل‌گیری سنگ‌های آهکی را در بدن کاهش می‌دهد.

مامیران کبیر
یونانیان و رومیان باستان، مامیران کبیر را به‌عنوان یکی از قدرتمندترین گیاهان برای پاک‌سازی کبد می‌شناختند. موریس مسیگو، گیاه‌شناس معروف فرانسوی، یکی از افراد است که از مامیران کبیر برای درمان مشکلات کبدی مختلف استفاده کرده است. مامیران، تولید آنزیم‌ها را در پانکراس تحریک می‌کند، ‌به دفع ذرات اضافی از کبد کمک می‌کند، ‌تولید صفرا را افزایش می‌دهد، اسپاسم صفراوی را تسکین می‌دهد و تنبلی کبد را کمتر می‌کند.

ریشه کاسنی
کاسنی که با گل‌های آبی درخشانش شناخته می‌شود، نوعی گیاه دارویی است که توانایی ویژه‌ای در کمک به پاک‌سازی کبد دارد. طبیبان کهن رومی، ایرانی،‌ عربی و هندی، از برگ‌ها و ریشه‌های کاسنی برای درمان بیماری‌های کبدی و غیرکبدی زیادی استفاده می‌کردند. این مشکلات مختلف عبارت‌اند از زردی، سنگ کیسه صفرا، سنگ کبد، سنگ ادراری، یبوست، سوء هاضمه، افسردگی و سردرد.

ریشه قاصدک
این علف هرز که معمولا توسط باغبان‌ها نادیده گرفته می‌شود،‌ یکی از گیاهان پاک‌کننده کبد است و قدمت استفاده از آن به دوران‌های کهن می‌رسد. ریشه قاصدک، به جریان افتادن صفرا در کبد را تحریک می‌کند، و معمولا هم توسط گیاه‌شناسان برای مقابله با این مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد: کبد چرب، سیروز، غلبه استروژن و حتی آکنه.

زردچوبه ارگانیک
این گیاه ریشه‌ای زرد، از محافظان قدرتمند کبد است و حتی در بازسازی سلول‌های کبد هم نقش مهمی دارد. زردچوبه ارگانیک نه‌تنها به تولید آنزیم‌های دخیل در سم‌زدایی بدن کمک می‌کند، بلکه این ظرفیت ویژه را هم دارد که با اثرات عناصر سرطان‌زا مقابله کند. خوش‌بختانه، محققان در سال‌های اخیر به شواهد قابل قبولی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند.

نعناع
نعناع فقط برای خوش‌بو کردن دهان نیست. این گیاه مهم، جریان صفراوی را تقویت می‌کند، مجاری صفراوی را هم ریلکس می‌کند و به تجزیه چربی‌ها کمک می‌رساند. نعناع به کاهش کلسترول بد خون (LDL) هم کمک می‌کند و فیلتر کردن سموم را هم برای کبد راحت‌تر می‌سازد. ویژگی دیگر نعناع، ‌این است که مانع از انسداد کلیه‌ها و کیسه صفرا می‌شود، و معده را هم برای هضم مطلوب در شرایط آرام قرار می‌دهد.

ریشه ترشک
ریشه ترشک، یکی از گیاهان تصفیه‌کننده خون است و معمولا برای پاک‌سازی سموم از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترشک به تجزیه مواد غذایی چرب کمک می‌کند و این کار را از طریق چند ویژگی مهم انجام می‌دهد: افزایش تولید صفرا، تقویت سم‌زدایی طبیعی در کبد، افزایش جریان شیره‌های گوارشی، کمک به حذف سموم از کبد و ادرارآوری خفیف برای بیرون راندن عناصر مضر از بدن. ویژگی دیگر ریشه ترشک، نقش آن در کاهش التهاب کبدی و التهاب در دستگاه گوارش است.

منبع: globalhealingcenter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *