چند راه ‌کار ساده برای صرفه جویی

  • از

عده ای از افراد گمان می کنند صرفه جویی یعنی کم مصرف کنیم در صورتیکه این تصور کاملا اشتباه است و صرفه جویی به معنای درست و مناسب مصرف کردن است. این مسئله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تأثیرگذار و سرنوشت ساز باشد. 

متخصصان معتقدند که با رعایت چند راه‌کار ساده می‌توان ضمن صرفه جویی در پول از دور ریز بی‌مورد غذا جلوگیری کرد. چند مورد آن را در زیر بیان می‌کنیم:

برنامه و نقشه غذایی هفتگی تهیه کنید

تهیه فهرست غذایی هفتگی بسیار مفید است و فقط مانع اسراف نمی‌شود بلکه فواید دیگری هم دارد. شما معمولاً می‌دانید که به دیدن یک بازی فوتبال می‌روید یا فعالیتی این‌چنینی در طی هفته دارید، اما چرا برنامه غذایی این هفته را ندانید؟؟ نگران نباشید چیزی کم نمی‌آید، حتی در صورت تغییر ناگهانی یک وعده می‌توانید از مواد خشک داخل یخچال یا از مواد فریز شده در فریزرتان استفاده کنید.

جایگزین‌های مصرف را بیابید

پیش از آن که ماده غذایی که در یخچال نگه داشته‌اید خراب شود، آن را به فریزر منتقل کنید یا اگر امکان دارد آن را خشک کنید. میوه‌ها و سبزیجات را داخل یک پاکت نایلونی قرار دهید و سپس به فریزر منتقل کنید.

کود گیاهی بسازید

برخی از کشورها برنامه‌های تولید کودهای گیاهی از دور ریزهای خانگی دارند؛ حتی اگر چنین برنامه‌ای در کشورتان ندارید، آن را در خانه خودتان اجرا کنید و به این شکل در کاهش گازهای گل خانه‌ای کمک کننده باشید.

تاریخ تولید و برچسب بهترین زمان مصرف

متخصصان معتقدند که ۱۶۰ میلیارد پوند غذا که هنوز برای خوردن و مصرف مناسب هستند با برچسب بهترین زمان مصرف دور ریخته می‌شود. نکته این است که کیفیت مواد غذایی تعیین‌کننده‌تر است.

نکته دیگر این است که در برخی از کشورها، شهروندان بابت میزان زباله‌ای که تولید می‌کنند، پول می‌پردازند، خوب است که در کشور ما هم این مهم با برنامه‌ریزی مسئولان پیش رود و تولید زباله غذایی و اسراف تا حد زیادی کاهش یابد.

همچنین، آموزش مسئله صرفه جویی در همه موارد از کودکی جزء آموزش‌های ضروری برای آینده کشور ماست.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *