دلایل کاهش قدرت باروری در سنین بالا

  • از

امروزه با افزایش سن ازدواج سن باروری هم افزایش یافته است. گفته می شود فاصله ۲۰ تا ۳۰ سالگی، بهترین دهه برای بارداری و بچه‌دار شدن است. به گفته محققان، قدرت باروری زنان در ۲۴ سالگی در اوج است. همه دختران هنگام تولد، حدود یک میلیون تخمک دارند و در سال‌های باروری تعداد تخمک‌ها حدود ۳۰۰ عدد است. با افزایش سن، سن تخمدان‌ها هم افزایش می‌یابد و تخمک‌ها نیز کیفیت ابتدایی را نخواهند داشت.

دلایل موثر در کاهش قدرت باروری

دو دلیل شایع ناباروری در زنان، مشکلات تخمک‌گذاری و انسداد لوله‌های رحم است. افزایش سن باعث افزایش احتمالی مشکلات تخمک‌گذاری در زنان می‌شود. دلایل تاثیر سن در مشکل‌ تخمک‌گذاری در زیر آمده است:

تعداد تخمک‌های باقی‌مانده دارای کیفیت کمتری می‌شوند و باروری سخت‌تر خواهد شد.

تعداد تخمک‌ها یا ذخیره‌ی تخمکی با افزایش سن کاهش می‌یابد.

تعداد بسیار کمی از زنان زودتر از زمان معمول دچار یائسگی می‌شوند و پیش از اینکه به سن ۴۰ سالگی برسند، تخمک‌گذاری در آنها متوقف خواهد شد.

عادت‌های ماهانه‌ی شما ممکن است نامنظم شود. هرچه به یائسگی نزدیک‌تر می‌شوید، عادت‌های ماهانه‌ی شما کمتر و با فاصله‌ی بیشتری صورت می‌گیرد و تخمک‌گذاری را نیز به شدت نامنظم می‌کند.احتمال انسداد لوله‌های رحم یا فالوپ بیشتر می‌شود.

انسداد لوله‌های رحم ممکن است در اثر عفونت یا به علت دیگری باشد و این مشکل در هر سنی اتفاق بیفتد. اما خانم‌ها با افزایش سن احتمال بیشتری دارد که در معرض عفونت‌های درمان‌نشده قرار بگیرند. به عنوان مثال اگر عفونت باکتریایی کلامیدیا درمان نشود، می‌تواند به بیماری التهابی لگن تبدیل و باعث انسداد لوله‌های رحم شود. این امر موجب جلوگیری از تخمک‌گذاری می‌شود و احتمال حاملگی خارج‌ رحم را افزایش می‌دهد. دیگر شرایطی که می‌تواند در باروری تاثیر بگذارد عبارتند از:

آندومتریوز که باعث می‌شود لوله‌های رحم ضخیم‌تر شود و در بافت آنها زخم‌هایی ایجاد شود. آندومتریوز ممکن است با افزایش سن گسترش پیدا کند.

آسیب به لوله‌های رحم احتمال حاملگی خارج رحم را بیشتر می‌کند.فیبروئید در زنان بالای ۳۰ سال شایع‌تر است و باروری را در برخی زنان با مشکل مواجه می‌کند.

اضافه وزن نیز می‌تواند بارداری را سخت‌تر کند. کاهش وزن به شما کمک می‌کند حتی در صورت داشتن سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان راحت‌تر بتوانید باردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *