هفت عادت نادرستی که باید کنار گذاشته شود

  • از

تعلل و به تاخیر انداختن کارها از جمله مشکلاتی است که در وجود هر شخص ممکن است لانه کرده باشد و بر تمام اندیشه ها و گرایش ها و رفتارهای او تأثیر گذاشته است. اهمال کاری یعنی اینکه کارهای ضروری‌تر را عقب بیندازیم و ترجیح دهیم که ابتدا کارهایی با ضرورت کمتر را انجام دهیم. به عبارت دیگر، کارهایی که لذت انجام آنها بیشتر یا رنج انجام آنها کمتر است را در فهرست فعالیت‌های خود – مستقل از اهمیت و ضرورت آنها – در اولویت قرار دهیم.

در این مطلب از بین عادت‌های بد، اهمال کردن و به تعویق انداختن کارها را برایتان انتخاب کرده‌ام و هفت عادت را که زیر مجموعه این عادت بد هستند برایتان توضیح می‌دهم  که بهتر است در سال جدید آنها را کنار گذاشته و با عادات خوب و موثر جایگزین کنیم. تا زنده هستیم این عادات بد گریبان ما را می‌گیرند پس هر چه زودتر، خود را از آنها رها کنیم.

عادت بد اول: عقب انداختن هر کار

برای بعضی از ما، به تعویق انداختن همه کارها  به صورت عادت در آمده و اگر کمی با خودمان روراست باشیم باید بگویم، تا حدی هم همراه با لذت و خوشی است چون انگار، به نوعی فرار از زحمت و کار را در پی دارد! اگر اهمالکاری ما به خاطر عاداتی باشد که طی زمان پیدا کرده‌ایم، باید به تدریج به ترک آن عادات مشغول شویم. روانشناس‌ها عقیده دارند برای ترک هر عادتی بهتر است عادتی جدید را جانشین عادت نامناسب کنیم (مثل عادت به انجام سریع و به موقع کاره، به جای عقب انداختن آن، یا عادت به آدامس جویدن به جای جویدن ناخن‌ها) این کار باید به تدریج ولی با انرژی و محکم انجام شود. عادت به معنی مأنوس شدن با رفتاری خاص است و انس گرفتن با رفتار و پذیرفتن رفتار جدید نیاز به صرف زمان دارد و اگر عادت قبلی موقتاً برگشت، باید با تمرین دوباره، زمینه را برای ترک آن فراهم کرد.

عادت بد دوم : بلد نیستم!

در این حالت. به خاطر ترس از نهایت نداشتن و خراب کردن کار، آن را به تعویق می‌اندازیم! اما راه‌حل، به عقب انداختن کار نیست، بکله بهتر است قبل از هر چیز در مورد آن مطالعه و تحقیق کنیم، ببینیم شرایط آن کار چیست، به چه پیش فرض‌ها و یا زمینه‌‌سازی‌هایی احتیاج دارد؟ چه منابع یا ضررهایی دارد؟ چقدر با توانایی‌ها و استعداد‌های ما هماهنگی دارد؟ و خلاصه بعد از آن که اطلاعات لازم را به دست آوردیم، تصمیم قطعی برای انجام آن بگیریم و همان تصمیم را عملی کنیم. خوبست از همان اول به این سؤال‌ها جواب بدهیم، چرا لازم است این کار را فوری انجام دهم؟ نتایج انجام دادن یا ندادن آن چه خواهد بود؟ شرایط انجام آن چیست؟ چه کنم تا کار بهتر و بی‌نقص‌تر انجام شود؟ و… این سؤالات را می‌توانید از قبل، در یک دفترچه بنویسید و قبل از انجام هر کاری، به آنها پاسخ دهید.

عادت بد سوم: یادم نیست!

فراموشکاری، اغلب به دلیل توجه نداشتن به هدف یا اهداف در وظایف و کارهایی که باید انجام دهیم صورت می‌گیرد برای جلوگیری از آن در درجه اول، نیاز به یک برنامه‌ مشخص داریم، البته رفتارهایی هم برای غلبه بر فراموشکاری توصیه می‌شوند که عبارتند از: تهیه یادداشت و گذاشتن آنها جلوی چشم(روی آینه، روی کمد یا یخچال و…) استفاده از ساعت زنگ‌دار یا ساعت موبایل، کمک خواستن از اطرافیان برای یادآوری انجام کار، ضمناً می‌توان شروع کار را با برنامه‌ تفریحی تطبیق دهیم، مثلاً قبل از آغاز کار، چای شیرینی، بستی یا…بخوریم! لذت ناشی از برنامه‌ تفریحی باعث می‌شود انجام کار در خاطرمان بماند و فراموش نشود.

عادت بد چهارم: حال و حوصله ندارم

در این حال انگار سدی در برابر فعالیت‌ و حرکت‌مان ایجاد می‌شود که ما را از هر حرکتی باز می‌دارد. این سد، با عزم و جزم و تصمیم و پایبندی محکم به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم برداشته می‌شود، ضمناً با ایجاد انگیزه‌ قوی‌تر در خود می‌توان بر آن فائق آمد، بستن عهد با خود و هر روز تکرار آن عهد و انگیزه‌ها، می‌تواند کمک کننده باشد.

عادت بد پنجم: شرایط بدنی مناسبی ندارم!

شرایط فیزیکی و بدنی نامناسب مثل بیماری، سردرد، خستگی، فشار خون و…واقعاً باعث تأخیر درکار می‌شوند اما این‌ها هم راه‌حل دارند. مراجعه به پزشک و روانشناس و کلاً اقدام برای درمان و گاهی هم قرار گرفتن در یک وضعیت دلخواه جدید می‌تواند کمک کننده باشد. مثل زمانی که سردرد داریم و ناگهان یک دوست عزیز و صمیمی را ملاقات می‌کنیم و سردرد از یادمان می‌رود. می‌توان با ایجاد موقعیت‌های لذتبخش و انجام کارهایی که دوست داریم، دردها  را کاهش دهیم.

عادت بد ششم: مهارت کافی ندارم!

گاهی مهارت نداشتن باعث می‌شود کارمان به موقع انجام نشود. مثل زمانی که می‌گوییم انشایم خوب نیست تا مثلاً متن را بنویسم، نقاشی‌ام خوب نیست یا…اما این هم بهانه‌ قابل توجهی نیست، چون به راحتی می‌توان در حین کار زمانی را برای یادگیری مهارت‌های جدید در نظر بگیریم،گذراندن روزهای مقدماتی در کار مورد نظر، مشورت با صاحبنظران و مطالعه کتاب‌های مرتبط، می‌توانند کمک کننده باشند.

عادت بد هفتم: کار‌ را عمداً عقب می‌اندازم!

شاید این کار بعضی مواقع مفید باشد مثل زمانی که کسی که حافظه‌ ضغیفی دارد درس‌های حفظی را برای یکی دو روز مانده به امتحان نگه می‌دارد تا از یادش نرود اما کلاً این کار باعث انباشته شدن کارها می‌شود و متأسفانه چون ارزیابی صحیحی از زمان صحیح انجام کار نداریم منجر به این می‌شود که حجم زیادی از کارها روی دست‌مان می‌ماند. در این زمینه بهترین کار زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق کار است و این که اصولاً کاری را برای انجام انتخاب کنیم، که بدان علاقمندیم.
از همین حالا تصمیم بگیرید و  همان زمانی که سفره هفت سین خود را جمع می‌کنید، این هفت عادت را هم از زندگی خود جمع کنید.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *