نقش آب دور جنین و دلایل کمبود آن

  • از

مادر شدن یکی از بهترین اتفاق های مهم زندگی است که هر زنی دوست دارد آن را تجربه کند و خبر پدر شدن را به همسرش بدهد. اما این دوران بسیار حساس است و باید مراقب جنین بود. بعد از لقاح تخمک روی دیواره رحم، کیسه ای پر از آب به اسم کیسه آمنیوتیک جنین را می پوشاند. این کیسه دارای دو غشاء است؛ کوریون و آمونیون. این کیسه جنین را در آب دور جنین حفظ می کند. در ابتدا بدن این مایع را با استفاده از آب سیستم گردش خون می سازد. آب دور جنین چند روز پس از بارداری ایجاد می شود.

نقش آب دور جنین:
آب دور جنین نقشی مهم در حفظ سلامتی جنین در دوران بارداری دارد. 

– این مایع جنین را در داخل رحم گرم نگه می دارد.

– این مایع شوک را جذب می کند و در صورتی که به شکم فشاری وارد شود از آن جلوگیری می کند.

– آب دور جنین مانند روانکار عمل می کند و قسمت های مختلف بدن جنین را جدا از هم نگه می دارد.

–  آب دور جنین به رشد سالم سیستم گوارشی و ریه های جنین کمک می کند.

– این مایع به جنین کمک می کند بدون مانع اندامش را ورزش دهد و ماهیچه هایش را قوی کند.

– این مایع از جنین در مقابل عفونت ها محافظت می کند.

جنین نیز در حفظ آب دور جنین در رحم نقش دارد. تا زمان تولد، جنین هر روز به مقدار پانزده اونس مایع مصرف می کند. اما گاهی اوقات این تعادل به هم می خورد و در نهایت آب دور جنین کمتر از حد ایده آل می شود. این مشکل کمبود آب دور جنین می باشد که مشکلی خطرناک است. بنابراین بلافاصله باید به پزشک اطلاع دهید.

دلایل کمبود آب دور جنین

پاره شدن کیسه آب:
گاهی اوقات با پاره شدن کیسه آب، مایع کم کم از بدن خارج می شود. اگر کیسه آب پیش از هفته سی و هفتم بارداری پاره شود، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند تا جنین را در مقابل عفونت محافظت کند و طول بارداری افزایش یابد تا فرایند تکامل جنین به درستی انجام شود. سپس پزشک با استفاده از روش های القایی باعث شروع درد زایمان می شود. گاهی نیز به روش های القایی نیازی نیست و درد زایمان به طور طبیعی شروع می شود.

مشکلات جفت:
اگر بیماری داشته باشید که جفت نتواند مقدار کافی خون و ماده مغذی به جنین برساند با کمبود آب دور جنین مواجه می شوید. بیماری هایی که جفت را تحت تاثیر قرار می دهند شامل پره اکلامپسی، فشار خون بالا و دیابت می باشند. 

اگر جفت مشکل داشته باشد پزشک به طور مداوم شما و جنین را چک می کند. همچنین مقدار آب دور جنین را به طور مرتب اندازه گیری می کند.

مصرف قرص:
برخی داروها بر آب دور جنین تاثیر می گذارند و باعث کاهش مقدار آن می شوند. ایبوپروفن و قرص های فشار خون بالا از این دسته هستند.اگر باردار هستید، پزشک این قرص ها را برای شما تجویز نمی کند و اگر این گونه قرص مصرف کنید مشکل کمبود آب دور جنین پیدا می کنید. بنابراین پیش از مصرف هر گونه قرصی به پزشک اطلاع دهید.

جنین بیماری داشته باشد:
به یاد داشته باشید جنین مایع را قورت می دهد و آن را با استفاده از ادرار دفع می کند. اگر کمبود آب دور جنین اتفاق بیفتد احتمالا جنین آب را به مقدار کافی دفع نکرده است. این مسئله نشان می دهد جنین مشکل کلیه یا مشکل مجاری ادراری دارد.

اگر جنین مشکلی در کلیه یا مجاری ادراری داشته باشد نشانه ناهنجاری کروموزومی است. پزشک با استفاده از سونوگرافی در هفته بیستم بارداری می تواند این گونه مشکلات را تشخیص دهد.

وجود مشکل در دوقلوهای همسان:
دوقلوهای همسان از یک جفت استفاده می کنند و این مسئله آب دور جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا یکی از جنین ها، مقدار بیشتری خون دریافت می کند که این مسئله سندرم دوقلویی نامیده می شود. اگر این سندرم اتفاق نیفتاده باشد مشکل کمبود آب دور جنین اتفاق افتاده است.

پزشک در این صورت از شما می خواهد آب به مقدار زیاد بخورید تا سطح مایع بدن افزایش یابد. همچنین توصیه می کند به مقدار کافی استراحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *