راهنمای خرید آجیل برای عید

  • از

آجیل از دیرباز به یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی بدل گشته‌است که در مراسم سنتی همچون عید و یلدا سر سفره است و با آجیل از مهمان ها پذیرایی می شود. آجیل انواع و اقسام مختلف دارد و به طور کلی می‌توان از اقلام زیر به عنوان ارکان اصلی تشکیل دهنده آجیل نام برد: پسته، فندق، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، بادام زمینی، بادام، بادام هندی، گردو، نقل، کشمش. هنگام خرید آجیل این نکات را به خاطر داشته باشید:

۱) تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دست فروشان خودداری کنید.

۲) هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی بدی داشته باشد. بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن آجیل است.

۳) رنگ آجیل را با دست‌تان کنترل کنید. اگر دست‌تان رنگی شد احتمال دارد آجیل‌ها را با رنگ‌های غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید.

۴) از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرف های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد.

۵) از مضرات نمک هم که اطلاع دارید. پس بهتر است تا حد امکان آجیل های شور را انتخاب نکنید.

۶) در خرید مغز گردو باید خیلی دقت کنید که کهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع پیدا می‌کند.

۷) نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل های وزارت بهداشت، ملزم به‌اندازه‌گیری آفلاتوکسین روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصولات تولیدی قابل ردیابی نیستند.

۸) اگر آجیل‌ نوروزیتان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف های دربسته و در محلی خشک و خنک قرار بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *