سحرخیزی چه فوایدی در بر دارد‎؟

  • از

این روزها بسیاری از ما از کسالت، خواب آلودگی، افسردگی و نبود نشاط شکایت داریم. از آن جا که عادت داریم منشاء مشکلاتمان را به دیگران نسبت دهیم، گمان می کنیم باید در زندگی تغییراتی ایجاد کنیم تا شادی و نشاط و سرزندگی به سراغمان بیاید. در حالی که یکی از عادت هایی که بیشتر مردم به آن دچار هستند خوابیدن اول صبح و غفلت از سحرخیزی است.

سحرخیزی فواید بسیاری در بر دارد. دانستن فواید سحر خیزی ، انگیزه لازم برای صبح زود از خواب بیدار شدن را به شما می‌دهد.

فواید سحرخیزی:

۱- سلامتی
سحرخیزی پایه زندگی سالم است. بدن انسان طوری طراحی شده است که هماهنگ با طبیعت عمل کند. طبق این طراحی ما باید زمان طلوع خورشید از خواب برخیزیم و با غروب خورشید بخوابیم. ولی اغلب اینگونه عمل نمی‌کنیم و حتی گاهی اوقات کل شب بیداریم و روز‌ها تا ظهر می‌خوابیم. تمام این‌ها عادات بدی هستند که به سلامتی ما ضربه می‌زنند، ما می‌بایست طبق طبیعت خود رفتار کنیم و سحرخیز باشیم.
مطمئناً ایجاد تغییرات اساسی در برنامه خواب آسان نیست و حتی مقداری استرس زاست. بنابراین باید سعی کنید هر روز مقداری زود‌تر از خواب برخیزید و این کار را به طور مستمر انجام دهید تا بصورت عادت درآید، بدین ترتیب می‌توانید سحرخیز باشید.

۲- مدیریت زمان
هر روز صبح زود از خواب برخیزید و به زودی درمی یابید که به فرد متفاوتی تبدیل شده‌اید. فردی با اعتماد به نفس بیشتر و مؤثر‌تر. سحرخیزی انرژی شما را در طول روز افزایش می‌دهد. زمانی که ساعت زنگ می‌زند، از رختخواب بیرون بیایید و هیچگاه زنگ ساعت را برای دقایق بعدی تنظیم ننمایید. این بد‌ترین کار برای بدست آوردن عادت سحرخیزی است. زمانی را برای دوش گرفتن در نظر بگیرید. چای یا قهوه بنوشید و به سمت محل کارتان بروید. هم اکنون برای رسیدن به بهترین‌ها آماده‌اید.

۳- استفاده از فرصت ها
به مزیت‌هایی فکر کنید که با سحرخیزی بدست می‌آورید، حتی اگر کوچک باشند. دوست ندارید در ترافیک صبحگاهی بمانید؟ یا شاید از مشاهده طلوع آفتاب لذت می‌برید. صرف یک لیوان قهوه در بیرون از منزل نیز بسیار دل انگیز است و بسیاری از مزیت‌های دیگر. فقط سحرخیز باشید و از فرصت‌ها استفاده کنید.

۴- در زمان حال زیستن
حال به اموری بیاندیشید که تا آخرین لحظات انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازید. این امور در ساعات اولیه روز نیز قابل انجامند. آیا وزن اضافه کرده‌اید و برای رفتن به سالن بدنسازی فردا را در نظر گرفته‌اید؟ ولی تاکنون چند بار این تصمیم خود را فردای آن روز عملی کرده‌اید؟ صبح‌هایتان را در بیرون از منزل بگذرانید و می‌بینید به سرعت اضافه وزنتان از بین می‌رود. اگر رفتن به سالن بدنسازی را دوست ندارید، کاری را انجام دهید که مورد علاقه‌تان است مثلا در هوای آزاد و تازه پیاده روی کنید.

۵- به حقیقت پیوستن آرزوها
هر فرد آرزوی انجام کارهای زیادی را دارد که هیچگاه وقت کافی برای انجام آن‌ها به دست نمی‌آورد. با سحرخیزی زمانی بدست می‌آورید تا آرزوهای خود را عملی کنید. می‌توانید یادگیری زبان‌های خارجی را آغاز کنید، شروع به نوشتن کنید و یا به تفریحاتی بپردازید که از مدت‌ها پیش زمانی برای آن‌ها نداشته‌اید. به یاد داشته باشید که چقدر انجام کارهای مورد علاقه‌تان مفرح و سرگرم کننده است.

منبع: مجله خلاقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *