علائم دندان درآوردن نوزاد

  • از

شوق و شعفی که در چهره پدر و مادرهای جوان از دندان در آوردن نوزادشان شکل میگیرد همواره شیرین و تصویرساز لحظات خوب زندگی می باشد. رویش و بیرون آمدن دندان از لثه دارای یک فرآیند تکاملی پیچیده ای است. رویش دندان نوزادان از ۶ ماهگی آغاز می شود و تا ۳ سالگی ادامه می یابد. زمانی که کودکتان ۳ ساله شد باید ۲۰ دندان شیری داشته باشد.

علائم دندان درآوردن نوزاد

علائم دندان در آوردن در نوزادان مختلف متفاوت است. در برخی از نوزادان بروز این علائم شدید و در برخی خفیف است. در اینجا به برخی از این علائم اشاره می کنیم:

* افزایش حجم بزاق دهان و آبریزش آن (این علامت ممکن است از۲ ماه پیش از پیدایش اولین دندان آغاز شود)
* التهاب لثه
* خارش لثه
* احساس درد
* بی قراری و احساس ناراحتی
* مالیدن صورت
* مالیدن گوش
* بدخوابی
* امتناع از غذا خوردن
* تمایل به جویدن اشیاء
* تب
* اسهال

علائمی که باید جدی گرفته شوند!
بر اساس نظر متخصصان نه تب شدید و نه اسهال به دندان درآوردن نوزاد مربوط نیستند. زیرا این افراد معتقدند دندان درآوردن یک رویداد طبیعی است و نباید مشکلات حاد و شدیدی برای نوزاد ایجاد کند.

در این دوران ممکن است مدفوع نوزاد کمی شل تر از حالت طبیعی باشد و یا کودک به تب خفیفی دچار شود، اما در هر دو این موارد باید مسأله را جدی گرفت و حتماً به پزشک مراجعه کرد. اگر کودکان به اسهال مبتلا شود ممکن است به خاطر جویدن و به دهان بردن اشیاء گوشخ و کنار خانه باشد و گرنه خود فرآیند دندان در آوردن باعث اسهال نخواهد شد. آبریزش دهان نیز ممکن است باعث تحریک پوست چانه، صورت، و یا سینه نوزادان شود. این علائم معمولاً خفیف هستند و به راحتی خوب می شوند، اما اگر چنین نشد و علائم شدید شدند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع: ooma.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *