گیاهانی که با کم خونی مبارزه می کنند

  • از

وقتی بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند، گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین مواجه می شوند کم خونی بروز می کند. آهن نقش اساسی در ساخت هموگلوبین‌های خون دارد و زمانی که خون از طریق خونریزی هدر می‌رود احتمال کم‌خونی نیز بیشتر می‌شود. بیشتر خانم‌ها به خاطر اینکه هرماه به دلیل عادت ماهانه آهن از دست می‌دهند در معرض کمبود آهن قرار می‌گیرند که باید به فکر جبران آن باشند. در مطلب زیر با چند گیاه ضد کم خونی آشنا شوید.

گزنه

گیاه گزنه و برخی از جلبک‌ها سرشار از آهن هستند. برای اینکه بتوانید آهن موجود در سبزیجات را به‌خوبی جذب کنید باید آن‌ها را با ویتامین C مصرف کنید تا بیشتر جذب بدن شود. مزیت برتر گزنه این است که این گیاه سرشار از آهن و هم‌زمان ویتامین C می‌باشد.
برای رسیدن به نتیجه‌ی سریع و دلخواه، کم‌خونی‌تان را با گزنه درمان کنید که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می‌بینید. می‌توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه‌ی گزنه مصرف کنید.

یا این که دم‌نوش گزنه درست کنید؛ به‌این‌ترتیب که برگ‌های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. می‌توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که کپسول‌های گزنه نیز در عطاری‌ها یا داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

خرما
خرما به‌تنهایی یا به همراه لبنیات و یا گردو و بادام، برای فعالیت‌های سنگین، روزه گرفتن، خستگی مفرط و فعالیت‌های فکری که احتیاج به انرژی زیاد دارند، بسیار مفید است. فیبر یا الیاف خرما می‌تواند به کاهش چربی کمک کند. به علت داشتن قند، موسیلاژ و مواد پکتیکی، نرم‌کننده سینه و ضد سرفه است. خرما همچنین قوای جنسی را افزایش می‌دهد.
آهن موجود در خرما برای جبران کم‌خونی مفید است. ترکیبات مهم آن، از جمله منیزیم، دارای اثرات ضد سرطانی می‌باشند. میزان قابل‌توجه فسفر خرما در فعالیت‌های فکری بسیار موثر است.

پسته
کمبود فولات می‌تواند باعث مشکلاتی چون کم‌خونی مگالوبلاستیک شود. همچنین، کمبود این ماده عامل بروز بیماری‌های قلبی- عروقی است. با توجه به اینکه پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد، به بهبود کم‌خونی کمک می‌کند.

زیره سیاه
زیره سیاه مشابه رازیانه یا میوه‌های دیگر خانواده جعفری است. مهم‌ترین خواص زیره ضد نفخ، درد، ضد کم‌خونی، ضد میکروب، ضدهیستامین، ضد سرطان، ضد تورم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *