راه‌های تشخیص ماهی سالم از فاسد

  • از

ماهی‌های منجمد طعم و مزه خوشایندی ندارند به همین دلیل خانواده‌ها تمایل دارند ماهی را به صورت تازه خریداری کنند اما شناسایی ماهی سالم از مانده و کهنه کار آسانی نیست. در این مطلب از به اضافه سلامتی راههای تشخیص آن بیان شده است تا بتوانید درست تشخیص دهید.

۱- بوی ماهی: ماهی‌هایی که تازه هستند، تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آب‌های شیرین صید شده باشند، بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‌دهند، ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می‌دهد. به هر حال، تشخیص سلامت ماهی از روی بوی آن، نیاز به تجربه دارد. اگر تجربه کافی ندارید، تنها به کنترل بوی ماهی اکتفا نکنید.

۲- حالت فلس‌ها و پولک‌ها در ماهی: در رابطه با ماهی‌های تازه، فلس‌ها کاملا به بدن چسبیده‌اند و به سختی جدا می‌شوند، در حالی که در ماهی‌های فاسد فلس‌ها برجسته هستند و به راحتی کنده می‌شوند.

۳- شکل بدن ماهی‌ها: بدن ماهی‌های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می‌باشد، ولی اگر با انگشتان فشاری بر روی بدن ماهی‌های فاسد وارد ‌شود، کاملا ایجاد فرورفتگی می‌کند. همچنین ترشحات بدن ماهی‌های فاسد زیاد است و این ترشحات حالت چسبنده دارند.

۴- چشم‌های ماهی: چشم ماهی‌های تازه علاوه بر اینکه شفاف و درخشان است، حالت کاملا محدب دارد، در صورتی که چشم ماهی‌های فاسد تیره و کدر است و کره چشم به طور کامل در حفره چشم فرو رفته است.

۵- سرپوش گوش‌ها: در ماهی‌های تازه سرپوش‌ها به طور کامل و تقریبا چسبیده هستند و سطح داخلی آنها لکه ندارد، ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و بر روی سطح داخلی آنها لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ دیده می‌شود.

۶- حالت آبشش‌ها: در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند، ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *