احساس ناخوشایند مردان از موفقیتهای همسرانشان

  • از

دنیا پرتو : به عنوان یک مرد، پس از شنیدن خبر موفقیت کاری یا تحصیلی همسرتان چه احساسی پیدا می‌کنید؟

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد اکثر مردان در برابر موفقیت همسر شان با احساس کفایت کمتر و عزت نفس پایین تری مواجه می‌شوند. محققان در آخرین یافته‌های خود به این نتیجه رسیدند ابراز شادمانی زنان از موفقیت‌های کسب شده از سوی برخی مردان تهدیدی برای رابطه زناشویی تلقی شده و به نیاز حس برتری جویانه مردان آسیب می‌زند. ویژگی‌های ژنتیکی و فاکتورهای جنسیتی یکی از عللی است که این مسأله را تبیین می‌کند. به عقیده محققان حوزه علوم روان شناختی مردان به صورت زیستی میل به قدرت طلبی و برتری‌جویی دارند. توانایی کنترل و تسلط بر سیستم خانواده در شرایط عادی نیاز اصلی مردان محسوب می‌شود و زمانی که عوامل خطر از گوشه و کنار سرک کشیده و تحقق نیاز به سلطه گری را خدشه دار می‌کند، روابط زن و شوهری نیز به تبع آن ممکن است آسیب پذیر شود، بهانه جویی‌ها آغاز می‌شود و مجادله‌های زن و شوهری کانون خانواده را آسیب پذیر می‌کند.
این پژوهش که با همکاری گروهی از محققان دانشگاه فلوریدا و ویرجینیا انجام گرفت، نشان داد، عزت نفس مردان و توانایی آنها برای ایجاد یک رابطه رمانتیک و عاشقانه تحت تأثیر موفقیت‌های کاری و تحصیلی همسرشان، آسیب پذیر می‌شود.
پروفسور کیت رات لیف محقق دانشگاه فلوریدا می‌گوید گاهی اوقات پیشرفت‌های زنان در شغل یا رشته تحصیلی شان، باعث شکست عاطفی در روابط همسران شده و گاهی اوقات نیز منجر به طلاق عاطفی می‌شود. بدون اینکه زن و شوهر علت اصلی این جدایی‌ها و فاصله گرفتن‌ها را درک کنند.
این پژوهش عنوان می‌کند، زن و شوهران موفق بیشتر از سایرین از نزاع‌ها و مجادله‌های بدون علت شکایت دارند. برای نمونه در این پژوهش مشخص شد برندگان زن جایزه اسکار دوره‌های پر تنش خانوادگی را پس از موفقیت تجربه کرده‌اند و این دغدغه ذهنی که آیا همسرم موفق تر از من است؟ ذهن شوهرشان را درگیر کرده است.
منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *