فرآیند انجام تحقیقات بازاریابی

  • از

امروزه بیشتر موفقیت شرکت ها از طریق بازاریابی و کارشناس فروش صورت می گیرد. بازاریابی یک استراژدی است که شرکت برای برقراری ارتباط با مشتری ها به کار می گیرد. با توجه به اینکه عرصه رقابت بسیار تنگ است و شرکت ها با هم رقابت می کنند، فروشندگان یک شرکت باهم متحد می شوند و از روش های خلاقانه استفاده می کنند تا فروش بیشتری داشته باشند.

فرآیند انجام تحقیقات بازاریابی شامل ۶ مرحله مطابق شکل زیر است:

مرحله اول: تعریف مسئله
درک مشکلات و مسائل بازاریابی مستلزم شناخت محیطی است که مسئله در آن اتفاق افتاده و پس از مصاحبه با تصمیم گیرندگان سازمان و خبرگان صنعت و همچنین مطالعه اطلاعات و مستندات موجود در داخل یا بیرون سازمان را می توان بیان کرد. تنها پس از تعریف دقیق مسئله تحقیق است که محقق می تواند با اطمینان خاطر به طراحی و اجرای فرآیند به تحقیق بپردازد.

مرحله دوم: تعیین روش مواجهه با مسئله
تدوین روش، شامل تعیین عوامل موثر بر طرح تحقیق است. عنصر کلیدی این مرحله، انتخاب، تطبیق و توسعه یک چارچوب نظری مناسب برای پایه ریزی طرح تحقیق است. درک ویژگی های متقابل پاسخگویان و موضوعاتی که باید از آنها اخذ شود و بستری که این اتفاق در آن رخ خواهد داد، باید برگرفته از یک تئوری منسجم باشد. تئوری منسجم به محقق در اتخاذ تصمیم درباره این که چه چیزی را باید اندازه گیری کرده و چگونه به بهترین نحو یافته ها را تجزیه و تحلیل و منتقل نماید، کمک می کند.

مرحله سوم: تدوین طرح تحقیق
طرح تحقیق یک چارچوب با برنامه برای انجام پروژه تحقیقات بازاریابی است. جزییات اقدامات لازم برای کسب اطلاعات مورد نیاز در این طرح ارائه خواهد شد. هدف از تدوین این طرح آن است که چنان چارچوبی طراحی شود که با آن بتوان فرضیات تحقیق را تست کرد یا پاسخ های احتمالی پرسش های تحقیق را با آن تعیین کرد و در نهایت اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری را بتوان فراهم ساخت.

انجام هرگونه ای از تکنیک های اکتشافی و تعریف دقیق متغیرهایی که باید اندازه گیری شوند و طراحی مقیاس های مناسب برای اندازه گیری متغیرها نیز می تواند بخشی از طرح تحقیق باشد. باید به نحوه اخذ داده ها از پاسخگویان (انجام پیمایش یا مطالعه تجربی و …) نیز اشاره شود.

مرحله چهارم: گردآوری اطلاعات
این مرحله با گردآوری و تحلیل داده های دست دوم آغاز می شود. چنین داده هایی هم می تواند در داخل سازمان موجود باشد (در ادوار قبل برای منظور دیگری گردآوری شده باشد)، هم از منابع بیرونی تامین شود. مطالعه و استفاده از این داده ها از دوباره کاری های غیرضروری پیشگیری می کند و همچنین شالوده مستحکمی را برای گردآوری داده های دست اول فراهم می آورد.

مرحله پنجم: آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها
آماده سازی داده ها شامل ویرایش، کدگذاری، ثبت و بازبینی داده ها است. فرآیند آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها در هر دو روش کمی و کیفی و همچنین داده های گردآوری شده از منابع دست اول یا دست دوم به یکسان اعمال می شود.

مرحله ششم: آماده سازی و ارائه گزارش
پس از به پایان رسیدن پروژه، گزارش آن برای ارائه به ذینفعان آن تهیه و ارائه می شود. گزارش پروژه حاوی پرسش های تحقیق، روش تحقیق، طرح تحقیق، روش جمع آوری و تحلیل داده ها و نتایج و یافته های اصلی است.

منبع: ماهنامه دنیای سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *