۵ باور غلط رایج درباره علت سرطان

علت سرطان

تصورات غلط در مورد سرطان می تواند منجر به نگرانی های غیر ضروری و بی ارزش درباره سلامتی شود.

پیدا کردن حقایق در مورد علل این بیماری، اسطوره های رایج سرطان را می تواند کنار بزند.

افسانه: دئودورانتها و ضد عرق ها می تواند علت بروز سرطان سینه باشد.

حقیقت: هیچ شاهد قطعی ارتباط استفاده از ضد عرق ها و دئودورانتها با سرطان سینه را مشخص نکرده است. برخی از گزارش ها حاکی از آن است که این محصولات حاوی مواد مضر مانند ترکیبات آلومینیوم و پارابن است که می تواند از طریق پوست یا شکاف های آن وارد بدن شود. اما هنوز هیچ رابطه ای بین این محصولات و بروز سرطان سینه کشف نشده است. با این حال اگر شما هنوز در مورد این رابطه نگرانی دارید، محصولات با مواد شیمیایی کمتر را می توانید انتخاب کنید.

افسانه: ظروف پلاستیکی مایکروویوها منجر به انتشار مواد سرطان زا در غذاها می شود.

حقیقت: این ظروف اگر مخصوص مایکروویو باشند، کاملا امن و بدون خطر هستند. اگر ظروف دیگری که مخصوص مایکروویوها نیستند استفاده شوند، در اثر حرارت می توانند باعث نشت مواد شیمیایی به مواد غذایی گردند.

افسانه: مصرف قند در مبتلایان به سرطان باعث رشد سریعتر بیماری می شود.

حقیقت: شکر باعث رشد سریع تر سرطان نمی شود. همه سلولها از جمله سلول های سرطانی برای دریافت انرژی نیاز به قند دارند اما دریافت بیشتر قند منجر به رشد سریع تر آنها نمی شود و به همین ترتیب کاهش مصرف قند نیز ارتباطی با کاهش رشد این سلول ها ندارد. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد قند با افزایش خطر برخی سرطان ها از جمله سرطان مری در ارتباط است. همچنین مصرف زیاد قند منجر به افزایش وزن، و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

افسانه: افراد سالم هیچ وقت سرطان نمی گیرند.

حقیقت: اگر این ادعا درست باشد، چطور می توان ابتلای کودک ۶ ماهه یا یک نوزاد به سرطان را توضیح داد. مطلقا شاهدی وجود ندارد که افراد سالم تحت هیچ شرایطی سزاوار ابتلا به سرطان نیستند.

افسانه: سرطان مسری است.

حقیقت: سرطان به هیچ وجه مسری نیست اما برخی ویروس ها که مسری هم هستند، می توانند منجر به بروز سرطان شوند. نمونه هایی از این ویروس ها از این قرارند:

ویروس پاپیلومای انسانی: یک عفونت منتقله از راه جنسی است که می تواند منجر به سرطان گردن رحم و دیگر اشکال سرطان شود.

هپاتیت ب یا سی: انتقال این ویروسها از طریق مقاربت جنسی یا سوزن آلوده است که می تواند منجر به سرطان کبد گردد.

منبع: http://www.mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *