مبتلایان به روزاسه ، از ۷ محرک شایع آن دوری کنند

روزاسه

روزاسه ؛ بیماری شایع پوستی، سبب قرمزی و تورم صورت می شود. این بیماری که اغلب از آن با نام «آکنه بزرگسال» نیز یاد می شود، ممکن است در ابتدا تنها به شکل قرمزی و برافروختگی چهره در مواقع مختلف خود را نشان دهد و حالتی گذرا داشته باشد.

روزاسه به تدریج سبب قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت می کند و ممکن است رفته رفته گونه ها، پیشانی، چانه و بینی را هم مبتلا کند. روزاسه حتی ممکن است گوش ها، قفسه سینه و پشت را هم درگیر نماید. با پیشرفت بیماری، بتدریج عروق خونی کوچک و جوش های ظریفی در روی منطقه قرمز رنگ پوست ایجاد می شوند. ولی برخلاف آکنه، در این بیماری جوش های سرسیاه وجود ندارد.

حدود ۱۶ میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند در حالی که هیچ درمان خاصی برای این بیماری پوستی وجود ندارد. علائم بیماری اغلب در مواجهه با محیط زیست، محصولات آرایشی، و برخی از نوشیدنی ها و خوردنی ها وخیم تر می شود. علی رغم این که برای درمان روزاسه روشی قطعی پیشنهاد نشده است، اما پیشگیری از مواجهه با محرک های اصلی این بیماری، می تواند از وخامت آن بکاهد.

غذاهای تند: مصرف این نوع غذاها اگرچه لذت بخش است اما به برافروختگی و قرمزی صورت بخصوص در مبتلایان به این بیماری کمک می کند و این بیماران باید در مصرف این نوع غذاها احتیاط کنند.

نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید ماشه تشدید علائم روزاسه است. روزاسه در اصل یک اختلال عروقی است که با گشاد شدن رگ های خونی نزدیک به سطح پوست به طور ناگهانی مشخص می شود. محرک های ساده ای مانند نور خورشید به راحتی باعث تحریک رگ های خونی و گشاد شدن آنها می شوند. برای محافظت از پوست در مبتلایان به روزاسه، استفاده از کرم های ضد آفتاب وسیع الطیف ضروری است ضمن این که در بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر باید از قرارگیری در معرض نور خورشید اجتناب کرد.

استرس: شما همیشه نمی توانید از استرس اجتناب کنید اما از آنجا که این عامل روانی به شدت علائم این بیماری را وخیم می کند، می توانید آن را به حداقل برسانید. تکنیک های تمدد اعصاب و تنفس عمیق به علاوه ورزش هایی مانند یوگا و پیلاتز به کنترل استرس در مبتلایان به روزاسه کمک می کند.

ورزشهای شدید: ورزش اگرچه برای سلامت کلی بدن ضروری است اما انجام ورزش های سنگین با توجه به نظرسنجی انجمن ملی روزاسه در آمریکا، ماشه روزاسه محسوب می شود. ۵۶ درصد از افراد مبتلا به روزاسه در این نظرسنجی اعلام کرده اند که ورزش های سنگین منجر به تشدید علائم در آنها می شود. علاوه بر این مبتلایان به این بیماری باید در نظر داشته باشند که در ساعاتی که خورشید در اوج خود نیست و درجه حرارت مناسب است، ورزش کنند.

الکل: الکل در صدر لیست نوشیدنی هایی است که باعث شعله ور شدن علائم روزاسه می شوند و ۵۲ درصد از مبتلایان به روزاسه اعلام کرده اند که با مصرف الکل سیر علائم شان وخیم تر می شود.

نوشیدنی های داغ: شکلات داغ، چای داغ، و … همگی مجرمان تشدید علائم روزاسه هستند. به خاطر داشته باشید هر عاملی که باعث شود عروق خونی نزدیک پوست تحریک شوند، علائم روزاسه را وخیم می کند.

محصولات آرایشی: استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی می تواند شمشیر دو لبه برای مبتلایان به روزاسه باشد. از یک طرف این محصولات می توانند قرمزی و عیوب دیگر ناشی از این بیماری را پوشش دهند و از طرف دیگر مواد شیمیایی موجود در آن ها تشدید کننده روزاسه است. محصولات بهداشتی آرایشی، از قبیل صابون، کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب ها، باید عاری از الکل یا سایر مواد تحریک کننده باشند. اگر از مرطوب کننده ها همزمان با یک فرآورده دارویی استفاده می کنید، باید آنها ار خیلی با ملایمت پس از خشک شدن داروی اصلی، بر روی پوست بکار ببرید.

منبع: lifescript.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *