نکاتی درباره کتابخوانی کودکان

  • از

خواندن کتاب برای کودک را باید از سالهای نخستین تولد آغاز کنیم، زیرا در سنین پایین کنجکاوی کودک برای شنیدن و درک مطالب زیاد است. نکته دیگر، تکرار کردن مطالب بطور منظم است یعنی خواندن روزانه در هنگام خواب برای کودکان اثر مضاعفی در جذب وعلاقه مند شدن آنها به خواندن دارد.

– برای نوزاد و نوپای خود آواز و شعر با صدای بلند بخوانید. شعرها و آواز‌ها را درست بخوانید. شنیدن ترانه‌های کودکانه گوش کودک شما را برای یادگیری زبان آماده تر می‌سازد.

– برای چند دقیقه با صدای بلند داستانی را برای نوزاد خود بخوانید. نوزادان از شنیدن صدای والدین خود لذت می‌برند، حتی اگر معنای واژگان را نفهمند.

– نوپایان می‌توانند مدت طولانی‌تری به قصه یا داستان گوش فرا دهند. تا آن‌جا که نوزاد یا نوپا توجه نشان می‌دهد به خواندن ادامه دهید.

– وقتی کتاب را جلوی نوزاد یا نوپا می‌گیرید، با انگشت نشانه تصویر را به آن‌ها نشان دهید و آن‌ها را به دیدن تصویر‌ها هدایت کنید. کتاب را در برابر او نگاه دارید و شکل‌های هر صفحه را با انگشت به او نشان دهید و نام آن را با صدای بلند بازگو کنید. به مرور زمان که کودک شما زبان باز می‌کند، از او بخواهید که به آن شکل‌ها خود اشاره کند و نام آن‌ها را بازگو کند.

– هر روز زمانی را برای خواندن با او اختصاص دهید. برای این کار، یک برنامه منظّم روزانه داشته باشید.

– در طول روز هر فرصتی که دست می‌دهد، چند دقیقه‌ای با صدای بلند برای نوزاد یا نوپای خود کتاب بخوانید: در خانه، در پارک، در ماشین و حتی در حمام.

کودک را در آغوش بگیرید کتابی را در برابر او بگشایید. او در مکانی گرم و امن شنیدن متنی زیبا و آهنگین را همراه با دیدن تصویر هایی زیبا تجربه می‌کند. او این لذت را هیچگاه فراموش نمی‌کند. وقتی کتاب را ورق می‌زنید، آن‌ها درباره کتاب چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند: یاد می‌گیرند که چگونه کتاب را دست بگیرند و چگونه آن را ورق بزنند. یاد می‌گیرند که کتاب با اسباب بازی یا اشیا دیگری که با آن سر و کار دارند، تفاوت دارد. آن‌ها به تدریچ به این پدیده جدید زندگی خود عادت می‌کنند و آن را دوست می‌دارند.

– کودکان نوپای خود را همراه خود به کتابخانه و کتابفروشی ببرید تا کتاب‌ها را ببیند و لمس کند. این بازدید‌ها و مراجعه‌ها را پیوسته انجام دهید.

– برای نوزادان و نوپایان، کتاب های پارچه ای یا مقوّایی که آسیب پذیری آن‌ها کمتر است مناسب‌تر هستند.

– در میان کتاب‌های پارچه‌ای یا مقوایی کتاب هایی را انتخاب کنید که تصویرهای آشنایی از محیط پیرامون کودک را بازنمایی می‌کنند.

– شماری از کتاب‌های پارچه‌ای یا مقوایی شکل‌ها و رنگ‌ها را باز نمایی می‌کنند و شماری دیگر جانوران را می‌شناسانند. این کتا بها برای این گروه از کودکان مناسب هستند.

– برای نوزادان و نوپایان، کتاب‌های حمام که پلاستیکی هستند و در برابر آب نیز دوام دارند. مناسب تر هستند این کتاب‌ها که مانند کتاب‌های پارچه‌ای به تجربه دیداری کودکان شما می‌افزایند، نقش اسباب بازی را نیز برای کودکان بازی می‌کنند.

– کودک را در آغوش بگیرید کتابی را در برابر او بگشایید. او در مکانی گرم و امن شنیدن متنی زیبا و آهنگین را همراه با دیدن تصویر هایی زیبا تجربه می‌کند. او این لذت را هیچگاه فراموش نمی‌کند. وقتی کتاب را ورق می‌زنید، آن‌ها درباره کتاب چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند: یاد می‌گیرند که چگونه کتاب را دست بگیرند و چگونه آن را ورق بزنند. یاد می‌گیرند که کتاب با اسباب بازی یا اشیا دیگری که با آن سر و کار دارند، تفاوت دارد. آن‌ها به تدریچ به این پدیده جدید زندگی خود عادت می‌کنند و آن را دوست می‌دارند.

– نگران نباشید اگر کودک شما کتاب را به دهانش می‌برد و یا با آن همانند اسباب بازی رفتار می‌کند. وقتی برای او کتاب می‌خوانید، خیلی زود حوصله اش سر می‌رود و می‌خواهد کتاب را از دست شما بگیرد و یا ورق بزند. گاهی ممکن است به خواندن شما توجه نکند. در این موقع کتاب را کنار بگذارید و زمانی دیگر را انتخاب کنید.

– وقتی بزرگتر می‌شود اگر کتابی را دوست داشته باشد ممکن است از شما بخواهد که بارها و بارها آن کتاب را برایش بخوانید. حتما این کار را بکنید. او در هر بار خواندن نکته‌های تازه‌تری می‌آموزد.

منبع: ماهنامه کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *