عکس سلفی و تاثیرات مخرب آن بر سلامت جسم و روان

سلفی

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تصمیم دارند اعتیاد به اینترنت و انداختن عکسهای سلفی را به عنوان یک اختلال روانی معرفی کنند.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازpreventionاین کارشناسان هم اکنون در صدد تهیه فهرست بین المللی تقسیم بندی بیماریهای روانی هستند که اعتیاد به انداختن عکسهای سلفی و استفاده از شبکه های مجازی نیز به آن افزوده خواهد شد.

ابتلا به خودشیفتگی: در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ توسط محققان دانشگاه ایالتی اوهایو بر روی ۱۰۰۰ مرد صورت گرفت، مشخص شد کسانی که به گرفتن عکس های سلفی بیش از سایرین وابسته هستند، بیشتر به اختلالات فکری و روانی از جمله خودشیفتگی مبتلا می شوند. افراد خودشیفته طبق یافته‌ های روانشناسی، افرادی هستند که به طور اغراق ‌آمیز خود را بزرگتر و مهم ‌تر از آنچه هستند می‌ پندارند. آنها تا حد زیادی از دیگران انتظار تحسین و احترام دارند و در غیر این صورت ناامید می‌ شوند. بیشتر مشغولیت ذهنی آنها پیرامون خیالاتی از قبیل موفقیت، زیبایی، شهرت، ذکاوت، محبوبیت، قدرت و غیره به صورت نامحدود و کنترل ‌نشده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از مردم برای بدست آوردن لایک و اشتراک بیشتر از تصاویر خود با مشکلات روانی زیادی مواجه شده اند. دانشمندان معتقدند که این گونه رفتار می تواند آسیب های جدی به مغز انسان وارد آورد و به ویژه در افراد ایجاد کمبود اعتماد به نفس کند.

ابتلا به بیماری های پوستی: پزشکان انگلیسی ادعا می کند که قرار گرفتن چهره در معرض نور و امواج الکترومغناطیسی ناشی از گوشی های هوشمند، می تواند به پوست آسیب های جدی برساند و منجر به افزایش سرعت پیری و ترویج چین و چروک صورت شود. این تغییرات آن قدر نمایان است که متخصصان پوست با تشخیص قسمتی از پوست که آسیب دیده، قادرند بگویند فرد از کدام دستش برای سلفی گرفتن استفاده می کرده است. متخصصان پوست معتقدند تابش الکترومغناطیسی گوشی های هوشمند با آسیب زدن بهDNAباعث پیر شدن پوست می شود. تابش الکترومغناطیسی باعث شکستگی در رشتهDNAشده که این موضوع از بازسازی پوست جلوگیری کرده و استرس اکسیداتیو در سلول های بافت ایجاد می کند و در نتیجه سرعت چروک شدن پوست افزایش می یابد.

خطر ابتلا به شپش سر: نزدیک شدن به هم برای جاگرفتن در کادر عکس سلفی موجب انتقال بیماریها از جمله شپش می شود. این در حالی است که یک نهاد درمانی در روسیه به شهروندان این کشور هشدار داده برای اینکه به شپش مبتلا نشوند باید از گرفتن سلفی خودداری کنند. به گفته این نهاد دولتی دلیل اصلی گسترش شپش، رواج تب سلفی با تلفن‌های همراه است که مردم طی آن برای جا گرفتن در کادر عکس به همدیگر خیلی نزدیک می ‌شوند. البته هنوز هیچ شاهد قطعی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

فروپاشی روابط عاطفی: پژوهش محققان دانشگاه فلوریدا بر روی کاربران اینستاگرام نشان می ‌دهد به اشتراک ‌گذاری آنلاین عکس‌ ها می ‌تواند موجب بروز مشکلات احساسی در روابط شرکای عاطفی شود. هرچه تعداد سلفی ‌های فرد زیادتر باشد، مشکلات در روابط احساسی افراد نظیر طلاق، خیانت فیزیکی و احساسی نیز بیشتر می شود.

نامتناسب به نظر رسیدن اندام: زاویه و نور عکس‌ های سلفی در اکثر موارد مناسب نیستند و به همین دلیل اندام و چهره افراد در این عکس‌ ها نامتناسب به نظر می ‌رسند. مطالعات انجام شده نشان می‌ دهند، دخترانی که در شبکه‌ های اجتماعی تعداد زیادی عکس‌ های سلفی از خودشان به اشتراک می ‌گذارند، نسبت به دیگران غذای کمتری می‌ خورند، چون با دیدن عکس‌ هایشان حس می ‌کنند که چاق هستند.

ابتلا به درد آرنج: گرفتن بیش از حد عکس به معنای واقعی کلمه می ‌تواند به شما صدمه برساند. استفاده بیش از حد از عضلات و مفاصل برای گرفتن عکس می ‌تواند موجب ساییدگی و پارگی آن‌ ها شود (اگر عضلات و تاندون ‌های قوی ندارید). افرادی که به صورت افراطی این عمل را تکرار می کنند، ممکن است قربانی التهاب و تحریک عضلات و تاندون‌ها در اطراف آرنج باشند. درد این افراد دقیقا شبیه به درد آرنج تنیسورها است.

منبع: www.prevention.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *