سکته مغزی قابل درمان است!

سکته مغزی

روز جهانی سکته مغزی توسط انجمن جهانی سکته مغزی در سال ٢٠٠۶ میلادی اعلام شد.

این روز برابر با ٢٩ اکتبر در سراسر کشورها، هشداری به مردم، دولتها، سازمانهای مسئول سلامت و سایر موسسات شهروندی اعم از دولتی و مدنی است؛ این که سکته مغزی ماهیتا یک بیماری جدی و شایع است و البته می توان آن را پیشگیری و درمان کرد.

علاوه بر این، نجات یافتگان سکته مغزی را می توان تحت مراقبتهای حمایتی و توانبخشی داد. شاه بیت روز جهانی سکته مغزی با این عنوان که«سکته مغزی قابل درمان است» هشداری است برای اینکه: «سریع باشید و به سرعت در صورت بروز فلج نیمه صورت، ضعف اندام و سختی در تکلم به سرعت اورژانس را خبر کنید، زمان را از دست ندهید.»

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز است که به علت انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت از بافت مغز ایجاد می شود. به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحا سکته مغزی می ‌نامند.

متخصصین مغز و اعصاب تاکید می کنند اگر بیماری که مبتلا به سکته مغزی شده است، در مدت زمان طلایی و زیر سه ساعت به مراکز درمانی منتقل شود، می توان از بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری کاست.

منبع: http://www.worldstrokecampaign.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *