ویروس آنفلوآنزا به معده هم حمله می کند

آنفلوآنزا-معده

آنفلوانزای معده و آنفلوآنزای تنفسی دو بیماری کاملا از هم مجزا هستند.

آنفلوآنزا همانطور که در ریه جا خوش می‌کند و تب و لرز و درد و عفونت به همراه دارد، می‌ تواند سر از معده هم درآورد و تبدیل به یک بیماری پردردسر شود. آنفلوآنزای معده نام ساده بیماری «گاسترو انتریت» است که با هجوم ویروس ‌ها یا باکتری‌ ها به معده و روده شروع می ‌شود. گرفتگی عضلات در شکم، دل درد، تهوع، استفراغ از علائم آنفلوآنزای معده هستند. در برخی موارد نیز ممکن است فرد دچار تب، سردرد و تورم غدد لنفاوی شود و بسته به نوع میکروب این علائم ظاهر می شوند.

در موارد شدید اسهال منجر به کم آبی شدید بدن می شود؛ همراه با علائم گودی زیر چشم، سبکی سر، خشکی دهان، عدم کشش طبیعی پوست، ادرار و اشک کم.

باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، محصولات لبنی غیر پاستوریزه و بهداشت ضعیف منجر به بروز اسهال و استفراغ در مبتلایان می شود. باکتری ای کولای، کمپیلوباکتر، سالمونلا منجر به اسهال و استفراغ می گردند. نوروویروس، آدنوویروس، روتاویروس، سیتومگالوویروس، ویروس هرپس سیمپلکس و هپاتیت ویروسی باعث نزدیک به نیمی از تمام موارد اسهال و استفراغ در بزرگسالان و بیشتر کودکان می شوند.

آنفلوآنزای معده به سرعت گسترش می یابد و می تواند تمام اعضای یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. انگل ژیاردیا، و کریپتوسپوریدیوم می تواند منجر به اسهال شدید و کم آبی بدن در بیماران شود آن هم بیشتر در اثر نوشیدن آب آلوده.

در این میان برخی از مواد غذایی ممکن است معده را تحریک کرده و منجر به اسهال و استفراغ شود. مواد لبنی مثال خوبی در این باره است. برخی نیز به غذاهای دریایی واکنش های شدید نشان می دهند.

چه زمانی به پزشک باید مراجعه کرد؟

مبتلایان به آنفلوآنزای معده با علائم ضعف و سرگیجه دچار کم آبی بدن شده اند و در صورت بروز علائمی از این قبیل باید به پزشک مراجعه کنند: وجود خون در استفراغ یا مدفوع، کم شدن حجم ادرار، احساس تشنگی شدید، دهان خشک، تب ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا بالاتر و در نوزادان تب ۱۰۲.۲ درجه فارنهایت یا بالاتر، شکم متورم و یا درد در قسمت سمت راست و پایین شکم، طول کشیدن استفراغ برای بیش از ۴۸ ساعت.

چرا معده به این روز می ‌افتد؟

به غیر از ویروس ها، انگلها و باکتریها، چیزی که باعث انتقال آنفلوآنزای معده می ‌شود، رعایت نکردن بهداشت است. اگر کسی در اطراف شما به این بیماری مبتلا باشد، ممکن است از طریق دست دادن با شما بیماری ‌اش را منتقل کند و علائم یک تا ۳ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. این بیماری به‌ شدت مسری است و حتی بعد از بهبود نشانه ‌های بیماری، تا ۲ هفته احتمال سرایت آن به دیگران وجود دارد. بنابراین نخستین قدم برای آنکه معده دچار این ویروس ‌های پردردسر نشود، این است که به‌طور مرتب دست هایتان را بشویید. میوه ‌ها و سبزیجات را به دقت بشویید و ضدعفونی کنید. آبی را که از سلامت آن مطمئن نیستید ننوشید. غذاهای نیم پز مثل استیک، همبرگر و… نخورید. لبنیات غیرپاستوریزه ننوشید. اگر هم خودتان دچار این بیماری شدید، برای اینکه دیگران را مبتلا نکنید، بعد از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن دست ‌هایتان را به دقت بشویید.

اقداماتی برای پایان بیماری

آنفلوآنزای معده درمان خاصی ندارد و فقط باید منتظر پایان دوران بیماری بود. نخستین و مهم ‌ترین کاری که در هنگام ابتلا به آنفلوآنزای معده باید انجام دهید، استراحت است.حتی اگر مشکلی از این بابت نداشتید، باز هم باید استراحت کنید و تا حد ممکن بخوابید.

مایعاتی که دارای املاح هستند بنوشید. مثل دوغ، سوربیتول و شربت قند. اما به هیچ عنوان از مایعات ترش مزه یا مایعات گازدار استفاده نکنید.

برخلاف سایر بیماری ‌ها که معمولا برایشان خوردن میوه تجویز می‌ شود، در این مورد باید دور همه میوه‌ ها را خط بکشید. آنفلوآنزای معده، سیستم گوارشی شما را در وضعیت حساسی قرار می‌دهد که تحمل هضم و دفع میوه ‌ها را ندارد.

برای درمان سردرد و معده دردتان، می ‌توانید ایبوپروفن یا هیوسین مصرف کنید البته حتما مصرف دارو را با مشورت و تحت نظر پزشک انجام دهید.

منبع:www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *