منابع غذایی دارای کلسیم و نقش آن در بدن

کلسیم

این مطلب توسط تحریریۀ “به اضافۀ سلامتی” تدوین شده برگرفته از گفتگوی رادیو سلامت با دکتر فریبا کوه دانی، دکترای تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد کلسیم و نقش آن در بدن انسان می باشد.

  • نقش کلسیم

۵۰% از املاح بدن را کلسیم به خودش اختصاص می­دهد که قسمت عمده آن در حدود ۹۹% در استخوان ها و دندان ها تجمع پیدا می­ کند.

اما ۱% در سایر بافت ها به ویژه مایعات و خون حضور پیدا می­کند که نقش بسیار عمده ای از نظر کیفی در بدن ایفا می­ کند.

وظایفی که کلسیم در بدن ایفا می­کند در انعقاد خون می­باشد. در فعالیت های عصب و عضلات کلسیم نقش به سزایی دارد. به عنوان یک کو- فاکتوریست که در فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن که نقش های متعددی در بدن در مسیرهای سوخت و ساز و ساختن هورمون ها و عوامل متابولیسمی دارد.

اصولاً برای اینکه مواد غذایی از جریان خون وارد سلول های بدن شوند، حضور کلسیم اهمیت پیدا می ­کند.

  • منابع کلسیم

علاوه بر لبنیات، کلسیم در منابع گیاهی نیز دریافت می­شود از جمله بادام درختی، بعضی نوشیدنی های که با کلسیم غنی شده باشند. ماهی هایی که استخوان های ظریف و ریز دارند اگر به شکل سوخاری طبخ شوند، به تأمین کلسیم کمک می­ کنند.

-تنظیم کلسیم

کلسیم سرم با روش های دقیق و حساس مرتباً تنظیم می­شود. به محض اینکه کلسیم سرم پایین بیاید هورمون هایی در بدن جذب کلسیم را افزایش و دفع کلسیم را کاهش می­دهند. اگر در این امر موفق نباشند، کلسیم را از استخوان ها بر می­ دارند و در جریان خون آزاد می­کنند، که در طولانی مدت تراکم بافت استخوانی دچار کاهش خواهد شد.

به طور مثال در مواردی که دارو های کوری- تو-کوری – استروئیدی مصرف می­شوند، به دلیل اختلالی که در جذب کلسیم ایجاد می­کند، روی تراکم استخوانی اثر گذار خواهد بود، و یا در کسانی که پر کاری تیروئید دارند، با همچین مشکلی مواجه خواهیم بود که برداشت کلسیم از استخوان افزایش می­یابد.

از دیگر موارد هورمونی، مسأله سن یا یائسگی است. با شروع یائسگی و تغییرات هورمون ها باعث افزایش دفع استخوان و کاهش بافت استخوانی خواهد بود.

برای دریافت رژیم غذایی متناسب با مشخصات فیزیکی خودتان می توانید بر روی اینجا بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *