باید ها و نباید های رژیم غذایی برای کم کاری و پرکاری تیروئید (بخش دوم)

تیروئید

این مطلب توسط تحریریۀ “به اضافۀ سلامتی” تدوین شده برگرفته از گفتگوی رادیو سلامت با دکتر رازقی جهرمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد تیروئید و رژیم غذایی می باشد.

ارتباط کم کاری تیروئید و تغذیه و توصیه های پزشکی

اولین نکته مهم در مورد کم کاری تیروئید، کنترل وزن می باشد.
افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، ممکن است دچار اضافه وزن شوند. پس بنابراین میزان انرژی دریافتی می بایست متناسب با میزان نیاز فرد تنظیم گردد. چرا که با کم کاری تیروئید، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می-کند پس بدن به انرژی کمتری نیاز دارد. بنابراین نیاز به مراجعه به دکتر تغذیه برای کنترل وزن می¬باشد. البته داروهایی که برای کنترل کم کاری تیروئید استفاده می¬شوند مثل نووتیروکسین، در واقع کمبود هورمون را جبران می¬کند تا افزایش سوخت و ساز در بدن داشته باشیم.
هورمون های تیروئیدی بر روی فعالیت دستگاه گوارش مؤثر هستند. زمانیکه هورمون تیروئیدی کمتر ترشح شود، حرکات دستگاه گوارش کاهش پیدا می¬کند. در نتیجه افراد در معرض ابتلا به یبوست خواهند بود. پس افراد نیاز به آشامیدن آب کافی، خوردن غذاهایی با سبزیجات فراوان دارند تا ابتلا به یبوست اتفاق نیفتد.
موضوع مهم دیگر تاثیر هورمون تیروئید بر چربی خون است. کاهش ترشح هورمون تیروئید، باعث افزایش چربی خون، افزایش کلسترول و تری گلیسیرید می¬گردد. توصیه می¬شود که فرد تحت نظر باشد و رژیم های خاص کنترل چربی خون را هم انجام دهد. در این موارد تاکید بر گیاه خواری و کم کردن چربی دریافتی می باشد.

ارتباط پر کاری تیروئید و تغذیه و توصیه های پزشکی

در مورد پر کاری دقیقا به عکس خواهد بود. یعنی افراد چون سوخت و ساز بدنشان بالا رفته، دچار کمبود وزن شوند. در این افراد نیز می¬بایست میزان انرژی دریافتی شان به نسبت این سوخت و ساز افزایش یافته، تنظیم شود. پس بنابراین به میزان بیشتری انرژی احتیاج دارند که دچار کاهش وزن نشوند. چون متابولیسم در کل بدن بالا رفته یکی از جاهایی که سوخت و ساز بدن خیلی افزایش یافته، در بافت استخوان ها ست. و این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان خواهند بود. برای این افراد مکمل کلسیم-دِ بهتر است استفاده شود و در غذاها باید دقت شود که کلسیم کافی دریافت گردد. به صورت حداقل در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست یک تکه پنیر احتیاج دارند تا کلسیم کافی تامین شود.
نکته دیگر اینکه چون فعالیت های سوخت و سازی افزایش یافته، این افراد نیاز دارند از داروهای مولتی ویتامین مینرال هم به صورت روزانه استفاده کنند که جایگزین ویتامین ها و مواد معدنی از بین رفته شود.
مصرف مکمل ها بیشتر در افرادی که دچار پر کاری هستند، توصیه می شود.
همچنین موادی که ممکن است سوخت و ساز بدن را بالا ببرد مانند ادویه های تند را در غذا محدود کنند. از آنجایی که عموما این افراد ممکن است دچار بی خوابی شوند، مصرف کافئین را می بایست محدود کنند. همانطور که قبلا گفته شد روی دستگاه گوارش تاثیر خواهد داشت و برای این عزیزان ممکن اسهال را شایع تر ببینیم.
اگر افراد با همچین مشکلی رو برو شدند بهتر است مصرف میوه و سبزی را کم تر داشته باشند و موادی که میتواند کمک کند شکم شان راحت تر کار کند مثل سیب و موز استفاده کنند.

 گریب فروت و تاثیر بر تیروئید

کبد محل متابولیزه کردن داروها ست. کبد برای متابولیزه کردن دارو (یعنی الباقی دارو که بدن از آن استفاده نمی¬کند را متابولیزه و از بدن خارج میکند)، یک سیستم آنزیمی به نام سیتروکروم پی ۴۵۰ دارد. گریب فوروت ماده ای را دارا می باشد که این سیستم آنزیمی را فعال تر خواهد کرد. بنابراین خیلی از داروهایی که برای متابولیزه شدن به این سیستم نیاز دارند، اگر به طور همزمان با آن ها گریب فوروت استفاده شود، روی شکل متابولیزه شدن آن ها اثر خواهد داشت. یکی از این موارد، دارو های تیروئید هستند. که روی میزان تاثیر دارو اثر خواهد داشت.
برای دریافت رژیم غذایی متناسب با مشخصات فیزیکی خودتان می توانید بر روی اینجا بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *