کلاژن سازی پوست با ۷ ماده غذایی

کلاژن سازی پوست

کلاژن پروتئینی است که در پوست و سایر بافت های همبند یافت می شود و در حال حاضر شرکت های دارویی قرصها و مکمل های آن را نیز به منظور جوان سازی پوست، استحکام استخوان ها و عضروف ها و تقویت موها و ناخن ها ارائه می کنند.

بدن شما به طور طبیعی کلاژن سازی می کند اما هرچه سن بالاتر می رود، کاهش تولید کلاژن می تواند منجر به از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، ایجاد چین و چروک ها و پتحلیل مفاصل شود. با این حال گزینه های غذایی سالمی وجود دارند که به تولید موثر کلاژن در بدن کمک می کنند. این غذاها از شکسته شدن کلازن در اثر آسیب های محیطی نیز پیشگیری می کنند:

فلفل دلمه ای قرمز: این نوع فلفل سرشار از ویتامین ث است؛ ویتامینی که برای تولید کلاژن در بدن ضروری به نظر می رسد. علاوه بر فلفل قرمز، شما می توانید برای کلاژن سازی موثر در بدن گریپ فروت، کیوی، فلفل سبز، کلم بروکلی، توت فرنگی و سایر مرکبات را به رژیم تان اضافه کنید.

گوجه فرنگی: لیکوپن موجود در آن، نوعی آنتی اکسیدان است که در برابر آسیب های محیطی از کلاژن محافظت می کند.لیکوپن همچنین از کاهش کلاژن در اثر بالارفتن پوست جلوگیری کرده و اثرات مخرب آلودگی محیط و اشعه ماوراء بنفش خورشید که باعث تخریب کلاژن می شوند، را خنثی می کند. لیکوپن به غیر از گوجه فرنگی، در هندوانه و گریپ فروت نیز یافت می شود.

ماھی سالمون: این نوع ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ ها از پوست در برابر چین و چروک های زودرس محافظت می کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، کلاژن سازی را مختل کرده و منجر به التھاب می شود. مصرف اسیدھای چرب امگا ۳ که بیشتر در غذاھای دریایی یافت می شوند، به از بین بردن التھاب و حفظ کلاژن در بدن، کمک می کند. سایر منابع خوب امگا ۳ عبارتند از: آووکادو، گردو و دانه چیا.

سیب زمینی شیرین: غنی از ویتامین آ است که منجر به حفظ سلامت پوست و مفاصل می شود. ویتامین آ همچنین نقش موثری در کلاژن سازی دارد و به رشد سلول ها کمک می کند. ویتامین آ در هویج، طالبی، انبه و زردآلو نیز به مقادیر زیاد وجود دارد.

گوشت بوقلمون: سرشار از اسیدهای آمینه ضروری برای تولید کلاژن است. گوشت بوقلمون یکی از منابع خوب پروتئین و نیز لیزین است؛ اسید آمینه ای که از نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. بدن ما قادر به ساخت لیزین نیست و شما باید آن را از طریق محصولات غذایی به دست بیاورید. بوقلمون، سرشار از کولین نیز ھست. کولین به گلایسین تبدیل شده و در ساخت کلاژن مورد استفاده قرار می گیرد. اگر گیاھخوار ھستید، می توانید لیزین را از منابع غیر حیوانی مثل لوبیای سویا و به خصوص توفو دریافت نمایید.

تخم مرغ: زرده آن غنی از کولین است. کولین باتبدیل شدن به گلایسین منجر به کلاژن سازی می شود. نگران کلسترول موجود در زرده تخم مرغ نباشید. چون در صورت سلامت جسمی می توانید رزانه تا ۳۰۰ میلی گرم کلسترول مصرف کنید. تخود، لوبیا، بوقلمون، سالمون و گل کلم نیز از دیگر منابع کولین هستند.

تخم آفتابگردان: منبع خوبی از ویتامین ای است. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. رادیکال های آزاد خود عامل بروز چین و چروک های پوستی هستند. سایر منابع غنی از ویتامین ای عبارتند از روغن سبوس گندم، بادام، فندق، و کره بادام زمینی.

منبع: prevention.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *