اصلیترین علائم بروز مشکلات دهانی و دندانی

  • از

بهداشت دهان و دندان علاوه بر اینکه در سلامتی فرد نقش دارد در زیبایی او هم اهمیت فراوانی دارد. بهداشت خوب یعنی مراقبت کامل از دندانها از طریق استفاده از مسواک و درست مسواک زدن و خمیر دندان مناسب و همچنین نخ دندان و گاهی دهانشویه .

در ادامه اصلیترین علائمی بروز مشکلات دهانی ـ دندانی را مرور میکنیم.

۱- تغییرات لثه ها

مهمترین بیماریهای لثه، «ژنژویت» (التهاب لثه ها) و «پارادنتیت» (این بیماری در شرایط وخیم و در صورت درمان نشدن ممکن است باعث از دست رفتن دندانها شود) هستند، این عوارض عمدتا به دلیل وجود پلاکها پدید می آیند؛ پلاکها اغلب بر اثر فعالیت باکتریهای نامرئی ساخته میشوند و ممکن است به دندانها و لثه آسیب برسانند.

با گذشت زمان، این پلاکها سختتر میشوند و رسوبهای دندانی پدید می آید. اگر رسوبهای دندانی زیر لثه جمع شوند، التهاب این ناحیه را به دنبال دارند. بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر، به دندانپزشک مراجعه کنید.

• رنگ لثه تغییر میکند. برای مثال صورتی، قرمز یا سرخابی میشود.
• لثه ها ورم میکنند و اسفنج مانند میشوند.
• لثه ها عقب میروند و دندانها بزرگتر به نظر میرسند، حتی ممکن است بخشی از ریشه دندانها نیز دیده شوند.
• جرم روی لثه ها، بوی بد و ایجاد فضای خالی میان دندانها، از دیگر علائم این مشکل هستند.

۲- نقطه های سفید روی دندانها

پوسیدگی، عفونتی دندانی است که طی آن فرآیند از بین رفتن مینا بر اثر فعالیت اسیدهای تولیدشده توسط باکتریها شروع میشود. یکی از اصلی ترین علائم پوسیدگی بروز نقطه های سفید روی دندانها است.

زمانی که پوسیدگی، بخصوص بین دندانها شروع میشود، به وضوح قابل مشاهده نیستند؛ به همین دلیل معاینات دوره ای دندان اهمیت ویژهوای می یابد. علاوه بر مراجعه به دندانپزشک، با پیشگیری میتوان فرآیند پوسیدگی را متوقف کرد. بنابراین، مراجعه فوری به دندانپزشک، در صورت مشاهده نقطه های سفیدرنگ روی دندانها، ضروری است.

۳- افزایش حساسیت به سرما و گرما

زمانی که پوسیدگی از سطح مینا میگذرد و تا مرکز دندان نفوذ میکند، به اعصاب و رگهای خونی میرسد. در این شرایط علائم جدیدی ظاهر میشوند و حساسیت فزاینده به خوراکی های گرم یا سرد پیدا میشود. در صورت بروز این حساسیت از دست دادن زمان، اشتباهی جبران ناپذیر خواهد بود.

حساسیت به گرما و سرما ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات کوچکتری نیز باشد؛ صداهای نامفهوم از دندانها (که پیشتر شنیده نمی شد) بخصوص هنگام شب، نیز نشانه نیاز به ترمیم و پر کردن دندان است. در این مورد هم مشاوره با دندانپزشک مفید است.

۴- دندان درد

دندان درد مداوم عموما نشانه مشکلی وخیم است. بروز علائم دیگری مانند حساسیت دندان به لمس یا شکل گیری جرم در نزدیکی دندانها، ممکن است هشداری جدی باشد.

یادآوری این نکته ضروری است که از میان رفتن درد پس از یک یا دو روز، به معنای رفع عارضه نیست؛ در واقع بدن توانسته با عفونتها مبارزه کند، اما مشکل هنوز باقی مانده؛ یعنی حتی ممکن است عفونت مجدد تکرار شود.

۵- تغییر در رنگ یا بافت دهان

زمانی که دندانها را مسواک میکنید، وقت بگذارید و درون گونه هایتان را بادقت بررسی کنید. علاوه بر داخل گونهها، زیر و روی زبان را نیز معاینه کنید. در این مرحله باید دقت کنید آیا چیزی در نواحی مذکور دیده میشود که پیش از این وجود نداشته.

برای نمونه، اگر پلاکهای سفید یا قرمزی در این نواحی میبینید که نه تنها از بین نمیروند بلکه بزرگ هم میشوند، یا برجستگی هایی که پیش از این سطوحی صاف بوده اند مشاهده کردید، بدون معطلی به دندانپزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاطی

• داروهای زیادی هستند که دهان را خشک میکنند. در نتیجه خشک شدن دهان، بزاق اندکی برای مبارزه با عفونتها باقی میماند؛ زیرا بزاق ویژگی ضدباکتریایی دارد. در صورت بروز چنین وضعی، انجام اقدامات مراقبتی بسیار ضروری است.

• با افزایش سن، دهان آسیب پذیرتر میشود. بنابراین هر چه سن افزایش می یابد معاینه ها باید پرتکرارتر و دقیقتر صورت بگیرد، بخصوص اگر فرد از داروهای متعددی نیز استفاده میکند. دندانپزشک ها برای افرادی که پا به سن گذاشته اند، ژلهای فلوراید و دهانشویه توصیه میکنند.

• در نهایت، اگر میخواهید دهان و دندانهایی سالم داشته باشید، مراجعه به دندانپزشک و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. پس حواستان باشد در صورت بروز هر یک از این علائم، برای بررسی و درمان هر چه سریعتر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *