عادت های نادرستی که آسیب پذیر هستند

  • از

سلامتی هر فردی بستگی به نوع زندگی، تغذیه و فعالیت های ورزشی اش دارد. افراد می توانند با انتخاب سبک زندگی سالم سلامتی خود و اطرافیانشان را تضمین کنند. گاهی عادت هایی که افراد در زندگی دارند درست است و باعث شادی و سلامتی او می شوند اما گاهی انسان‌ها به عادت‌هایی دچارند که از آسیب‌های ناشی از آن‌‌ها بی‌خبرند. در ادامه به بررسی بعضی از این عادات می‌پردازیم…

۱. خوردن یخ:

یخ ماده‌ای طبیعی و بدون شکر است بنابراین بی ضرر به نظر می‌آید درحالی که جویدن آن موجب ایجاد ترک روی دندان میشود و اگر تکه‌های یخ به بافت نرم اطراف دندان صدمه بزند ممکن است درد شدیدی را در پی داشته باشد.

جویدن یخ بعد از مدتی باعث حساس شدن دندان‌ها نسبت به غذا‌های سرد و گرم شده که این حساس شدن موجب تحریک حس درد هنگام مصرف اینگونه موادغذایی میشود.اگر به جویدن یخ عادت کرده‌اید بهتر است هنگام نیاز به مصرف آن،با جویدن آدامس نیاز خود را برطرف نمایید.

۲. انجام ورزش‌ بدون استفاده از محافظ دهان:

ورزش‌هایی مانند هاکی یا فوتبال بدون محافظ دندان خطرناک است زیرا هنگامی که بازی حساس شده و احتمال برخورد زیاد است،ممکن است دندان‌ها ترک بردارند یا حتی از جای خود دربروند.

۳.عدم مراقبت از دندان در دوران کودکی:

بهتر است مراقبت از دندان‌هارا از کودکی آغاز کنید.هنگام خواب از دادن شیشه شیر به کودک ممانعت کنید یا هنگام به خواب رفتن کودک شیشه شیر را از دهان او جدا کنید، زیرا اگر او حین شیر خوردن خوابش ببرد، دندان‌ها در مایعی شیرین محبوس شده و ممکن است پوسیده شوند.

۴. سوراخ کردن زبان:

امروزه سوراخ کردن زبان توسط جوانان بسیار رواج یافته ولی گاز گرفتن یا خوردن شیء آهنی به دندان، موجب ترک برداشتن آن می‌شود.سوراخ کردن لب نیز خطرناک است زیرا اگر آهن به لثه ها برخورد کند موجب آسیب آن و از دست دادن دندان میشود.

دهان مکان خوبی برای رشد باکتری‌ها است زیرا هم گرم است و هم مرطوب، با سوراخ کردن قسمتی از آن ریسک عفونت افزایش می‌یابد و همینطور اگر سوراخ کردن زبان در قسمت اشتباهی از آن انجام شود ممکن است به رگ اصلی صدمه بزند و خون‌ریزی‌های شدیدی رخ دهد.

۵. دندان قروچه:

ساییدن دندان‌ منجر به تحلیل رفتن استخوان آن میشود و این اتفاق معمولا هنگام استرس یا در حین خواب برای فرد پیش می‌آید که کنترل کردن آن سخت است ولی میتوان با استفاده از محافظ دندان‌ها در شب و عدم استفاده از غذاهای سفت در طول روز،مانع از آسیب رسیدن به دندان ها شد.

۶. استفاده از قطره‌ی سرفه (cough drops):

درست است که قطره‌ی سرفه برای گلو مفید است اما دارای شکر است و اگر بعد از مصرف آن دندان‌ها را خوب نشویید باکتری‌های دهان از آن‌ها استفاده کرده و مینای دندان تحلیل میرود…سلام پوسیدگی!!!!

۷. مصرف پاستیل:

میدانیم که همه‌ی شیرینی‌ها پتانسیل ایجاد پوسیدگی را دارند،اما پاستیل‌ها به دلیل چسبناک بودنشان راحت تمیز نمیشوند و در دندان گیر میکنند.اگر به مصرف پاستیل عادت کرده‌اید بهتر است آن را حین مصرف غذا بخورید نه به عوان وعده‌ی جداگانه، زیرا حین مصرف غذا ترشح بزاق افزایش می‌یابد بنابراین قطعات پاستیل بهتر کنده و هضم می‌شوند.

۸. مصرف نوشابه:

شیرینی‌ها تنها موادی نیستند که دارای شکراند بلکه نوشابه‌ها نیز به مقدار زیاد شکر دارند وهمینطور دارای اسید سیتریک و اسید فسفریک‌اند.نوشابه‌ی رژیمی با اینکه دارای شکر کمتری است اما اسید فراوان دارد تا کمبود شکر را جبران کند که آن نیز برای دندان مضر است.

۹. باز کردن چیزی با دندان:

باز کردن وسایل پلاستیکی یا نایلونی با دندان شاید کارآمد باشد ولی باعث ترک برداشتن دندان میشود. به جای استفاده از دندان بهتر است قیچی کوچک یا دربازکن کوچکی همراه خود داشته باشید.فراموش نکنید که دندان‌ها فقط برای خوردن هستند!!!

۱۰. مصرف نوشیدنی‌های شیرین بعد از ورزش:

نوشیدنی‌های شیرین همانند نوشابه و سایر شیرینی‌ها باعث پوسیدگی دندان میشوند بنابراین اگر میخواهید بعد از ورزش تشنگیتان برطرف شود بهتر است از آب‌های بدون شکر و بدون کالری استفاده نمایید.

۱۱. مصرف آبمیوه:

میوه‌ها حاوی ویتامین‌ و آنتی‌اکسیدان اند ولی به صورت طبیعی شیرین هستند ودرنتیجه آب آن‌ها نیز حاوی شکر طبیعی است.بهتر است برای استفاده از آب میوه‌ها، از میوه‌های کم شیرین استفاده کرد یا بعد از آبمیوه‌گیری، آن را با آب معمولی رقیق کرد تا غلظت شیرینی کاهش یابد.

۱۲. مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده (چیپس):

باکتری‌های دهان علاوه بر واکنش با شکر با نشاسته نیز واکنش میدهند بنابراین با خوردن چیپس و گیر کردن تکه‌های آن لای دندان‌ها زمینه‌ی مناسبی برای ایجاد پوسیدگی ایجاد میشود که میتوان با استفاده از نخ دندان این مشکل را برطرف کرد.

۱۳. تعدد میان ‌وعده‌ها:

خوردن غذا در میان‌وعده باعث ترشح بزاق کمتر نسبت به خوردن آن در وعده‌ی اصلی میشود و به علت باقی ماندن تکه‌های آن به مدت طولانی در دهان میتواند منجر به پوسیدگی شود.بهتر است مصرف زیاد میان‌وعده‌ را کاهش داده و در آن از مواد کم شیرین وکم نشاسته استفاده نمایید مانند تکه‌های هویج.

۱۴. جویدن سر مداد:

شاید شما تجربه‌ی جویدن سر مدادتان را در حین کار یا درس خواندن داشته باشید که این عادت منجربه ترک برداشتن دندان میشود و میتوان با مصرف آدامس کم شیرین به این عادت خاتمه داد.مصرف آدامس منجر به ترشح بزاق شده که این خود باعث قوی‌تر شدن دندان‌ها میشود.

۱۵. مصرف قهوه:

رنگ تیره‌ی قهوه و اسیدی که دارد موجب زرد شدن دندان‌ها میشود. خوشبختانه میتوان با استفاده از سفیدکننده‌ها این تغییر رنگ را برطرف نمود.

۱۶. سیگار کشیدن:

مصرف سیگار و تنباکو باعث ایجاد آسیب به دندان‌ها ،بیماری مربوط به لثه وسرطان دهان،لب و زبان میشود. اگر به دنبال انگیزه برای ترک سیگار هستید به لبخندتان فکر کنید…!

۱۷. نوشیدن شراب قرمز و سفید:

اسید موجود در شراب باعث خراب شدن دندان میشود. شراب قرمز حاوی ماده‌ی رنگزا(chromogen) وتانین(tannins) است که موجب رنگ گیری دندان‌ها شده و نقاط سیاهی را در دندان‌ها پدید آورده ودندان را مستعد پوسیدگی میکند.شراب سفید نیز همانند شراب قرمز حاوی اسید بوده و باعث ایجاد پوسیدگی میشود که بهتر است بعد از مصرف شراب قرمز و سفید دندان‌هارا با خمیردندان حاوی مقداری سفیدکننده خوب بشویید.

۱۸. پرخوری واستفراغ:

مصرف بیش از حد(پرخوری عصبی) شیرینی‌ها مانند بستنی باعث آسیب به دندان‌ها میشود و اگر بعد از آن دچار حالت تهوع بشوید اثر تخریبی ،شدیداً افزایش می‌یابد زیرا استفراغ حاوی اسید قوی است که مینای دندان را تخریب میکند. اگر مدام دچار این حالات میشوید به پزشک خود مراجعه نمایید.

منبع: سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *