گیاه پنج انگشتی چه کاربردهای بالینی دارد؟

  • از

گیاه پنج انگشتی یا فلفل بیابانی درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که در بسیاری از مناطق ایران می روید. این گیاه دارای برگ های پنجه ای و پنج تایی است به همین دلیل به این گیاه پنج انگشتی می گویند. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود. این گیاه علاوه بر خواص درمانی به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی نیز کاشته می شود.
امروزه یافته ها نشان می دهد گیاه پنج انگشتی در بدن ما اثرات تنظیم کنندگی بر غدد هیپوفیز دارد. همان‌طور که می دانید غدد هیپوفیز در بدن زنان عملکرد تخمدان‌ها را کنترل می نماید و با ترشح هورمون‌هایی تخمدان‌ها را تحریک کرده و هورمون‌های جنسی ترشح می شوند. مطالعات مختلف نشان داده است که گیاه پنج انگشتی دارای کاربردهای بالینی زیر می باشد:

* گیاه پنج انگشتی ترشح هورمون محرک فولیکول (FSH) را مهار می نماید و به این ترتیب با افزایش ترشح هورمون جسم زرد (LH)، ترشح هورمون پروژسترون در بدن زنان افزایش می یابد.

* گیاه پنج انگشتی به طولانی کردن فاز لوتئال چرخه قاعدگی کمک می نماید. گیاه پنج انگشتی فاقد هرگونه هورمون است ولی به بدن در ترشح هورمون جسم زرد یا همان هورمون LH کمک می نماید. اگر فاز لوتئال چرخه قاعدگی طولانی شود ترشح هورمون جسم زرد افزایش می یابد و تخمک گذاری صورت می گیرد که این نکته برای خانم هایی که با مشکل اختلال در تخمک گذاری روبرو هستند مفید است.

* گیاه پنج انگشتی از پیشرفت بیماری آندومتریوز (زمانی که لایه پوشاننده داخل رحم در هر جایی به غیر از رحم پدیدار شود) جلوگیری می نماید.

در آلمان بسیاری از متخصصین زنان از این گیاه برای درمان بیماری آندومتریوز خفیف تا متوسط استفاده می کنند.

* گیاه پنج انگشتی می تواند مانع از سقط جنین در دوران بارداری شود. اگر سقط جنین بر اثر کاهش سطح هورمون پروژسترون باشد، این گیاه می تواند با افزایش سطح هورمون پروژسترون مانع از سقط جنین شود. البته تا به حال شواهدی که نشان دهد مصرف این گیاه در دوران بارداری خطرناک است دیده نشده است ولی بهتر است قبل از مصرف گیاه پنج انگشتی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.

* گیاه پنج انگشتی در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS مؤثر است. تحقیقات نشان داده است که گیاه پنج انگشتی نقش زیادی در بهبود علائمی نظیر افسردگی، حساسیت سینه ها، جوش های پوستی و سردرد قبل از قاعدگی دارد. نتیجه یک مطالعه نشان داد زنانی که از گیاه پنج انگشتی برای بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی استفاده می کردند ۳۲ درصد از آنها در همان ماه اول استفاده بهبود یافتند و ۸۴ درصد از این زنان پس از ۳ ماه مصرف این گیاه بهبود کامل پیدا کردند.

منبع: آوای سلامتی

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *