بهاره رهنما با کدام روش جراحی لاغری ۲۰ کیلو وزن کم کرد؟

لاغری بهاره رهنما

بهاره رهنما، بازیگر محبوب سینما و تلویزیون است که این روزها با کاهش وزن ۲۰کیلویی در قاب تلویزیون ظاهر شده است.

تناسب اندام یکی از آن آرزو‌هایی است که کسی را نمی‌بینیم که دلش نخواهد به این آرزو برسد. هر کسی هم روش مخصوص خود را دارد تا به این هدف مهم دست پیدا کند؛ از ورزش و رژیم گرفتن‌های سفت و سخت گرفته تا متوسل شدن به انواع و اقسام جراحی‌های لاغری. حالا تصور کنید خانم باشید، هنرمند محبوب باشید و بارها هم رژیم لاغری را تجربه کرده باشید. حتی از جراحی بالون معده هم کمک گرفته باشید اما باز هم به وزن قبلی خود برگردید. احتمالا این بار تصمیم می‌گیرید برای حفظ سلامت‌تان هم که شده به وزن ایده‌آل خود برسید. ممکن است به فکر بیفتید که این بار ۲۰کیلو وزن کم کرده و با ظاهری جدید بدرخشید.ما در این گزارش از خانم بازیگر بازگو می‌کنیم. دکتر محمدرضا نیک‌شعار، فوق تخصص جراحی گوارش، کارشناس این گزارش بود.
با رژیم و بالون نتوانستم از پس چاقی برآیم
بهاره رهنما قبلا هم از رژیم‌های لاغری خود سخن گفته بود و اینکه در طول سال‌های قبل توانسته بود چند کیلو از وزن خود کم کند، اما متاسفانه دوباره به همان وزن قبلی خود رسیده بود. او می‌گوید: من به‌طور ژنتیک استعداد چاقی دارم و این در خانواده ما وجود دارد. قبلا با ورزش و رژیم غذایی توانسته بودم حتی تا ۳۰کیلو وزن کم کنم اما متاسفانه دوباره به وزن قبل برمی‌گشتم. چند سال قبل جراحی بالون معده را انجام دادم و توانستم ۱۰کیلو کم کنم اما بعد از خارج کردن بالون، حتی از وزن قبل هم بیشتر شدم.چه شد که جراحی اسلیو انجام دادم؟
رهنما درباره تصمیم خود برای جراحی اسلیو معده به جام جم می‌گوید:  انگیزه من برای این جراحی علاوه بر تناسب اندام و لاغری، سلامتم بود. اضافه وزن مرا با تنگی نفس، مشکلات گوارشی و… مواجه کرده بود. در نتیجه مصمم شدم که جراحی معده را انجام دهم. از آنجا که مشکل صفرا داشتم، تصمیم گرفتم جراحی صفرا و اسلیو معده را با هم انجام دهم. این شد که در اواخر سریال «همسایه‌ها» که در حال پخش است، مرا با کاهش وزن ۲۰کیلویی می‌بینید.
جراحی بهترین روش برای لاغری است؟
هر فردی که برای جراحی لاغری مراجعه می‌کند، وضعیت خاص خود را دارد که باتوجه به همه جوانب برای او تصمیم‌گیری می‌شود که کدام روش برایش مناسب‌تر است. شاید اصلا کسی برای جراحی مراجعه کند اما به او توصیه کنیم با استفاده از رژیم و ورزش به اندام دلخواه برسد. پس این‌طور نیست که بتوان به همه افرادی که برای لاغری مراجعه می‌کنند توصیه کنیم که اولین و آخرین راه جراحی است.از چه سنی می‌توان جراحی لاغری انجام داد؟
استفاده از روش‌های جراحی برای لاغر شدن را برای افرادی که به سن بلوغ رسیده‌اند، می‌توان انجام داد. البته در ابتدای تشکیل پرونده، پزشک باید یک بررسی به لحاظ عدم وجود مشکلات زمینه‌ای مثل مشکلات ژنتیک، مشکلات هورمونی، دیابت و… انجام دهد. اگر چنین مشکلاتی که باعث چاقی می‌شوند در فرد وجود داشته باشد، قطعا اولین توصیه ما این است که چنین مشکلاتی زمینه‌ای حل شوند.

جراحی اسلیو معده چیست؟
اسلیو معده نوعی جراحی برای کاهش وزن است که در آن، ۷۰ تا ۸۰درصد از حجم معده را با استفاده از جراحی، جدا کرده و کاملا از بدن خارج می‌کنیم. یعنی معده را به شکل مری درست می‌کنیم و تا قسمت اثنی‌عشر را بر می‌داریم.

بعد از جراحی چطور لاغر می‌شویم؟
بعد از انجام این عمل فرد خیلی سریع احساس سیری می‌کند، به‌طوری که بعد از چند قاشق که غذا می‌خورد احساس می‌کند تمام حجم معده‌اش پر شده و دیگر جایی برای خوردن بیشتر غذا ندارد. به این صورت فرد رفته‌رفته کاهش وزن خواهد داشت و بعد از مدتی به اندازه چندین کیلو (حتی ۲۰ تا ۳۰کیلو) لاغر خواهد شد. مسلما میزان لاغری به وزن متناسب فرد بستگی دارد اما بعد از آن وزن تا حد بسیار زیادی ثابت خواهد ماند.

آیا جراحی اسلیو برگشت‌پذیر است؟
بعد از جراحی اسلیو معده، دیگر حجم معده به اندازه قبل بر نخواهد گشت؛ به این معنی که معده دوباره بزرگ و پرحجم نمی‌شود تا فرد بتواند غذای بیشتری مصرف کند. در حقیقت بیمار دیگر نمی‌تواند غذای بیشتری بخورد که معده کش بیاید و اصطلاحا جا باز کند.

چرا اسلیو؟
همان‌طور که می‌دانید روش‌های گوناگونی برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد؛ از رژیم‌های غذایی گرفته تا جراحی‌های دیگر معده مثل بالون، بای‌پس معده یا حتی برداشتن چربی‌ها، لیپولیزر و… شاید بیشتر کسانی که برای جراحی اسلیو مراجعه می‌کنند قبلا روش‌های دیگر را هم امتحان کرده و جواب دلخواه را نگرفته باشند. این روش درصد اطمینان بیشتری برای لاغری دارد؛ بنابراین افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند.

عوارض جانبی جراحی اسلیو چیست؟
مثل تمام جراحی‌های دیگری که در حفره شکم انجام می‌شود، این جراحی هم ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد. خونریزی بعد جراحی، درد، احتمال عفونت، امکان ایجاد آمبولی چربی یا لخته خون و… اما این عوارض بیش از عوارض عمل‌های جراحی دیگر نیست.

از دوران نقاهت جراحی معده چه می‌دانید؟
بعد از جراحی، بیمار تا ۲روز در بیمارستان نگهداری می‌شود تا مطمئن شویم، می‌تواند غذا بخورد، مشکلی ندارد و همه چیز مطلوب است. به‌علاوه معمولا بعد از یک هفته تا ۱۰روز بخیه‌ها را می‌کشیم و دوران نقاهت بیمار به سرعت تمام می‌شود. بعد از آن هم تا چند روز باید غذاهای سبک مصرف شود تا فشاری وارد نشود.

قبل از جراحی اسلیو حتما بدانید
نکته‌ای که وجود دارد این است که قبل از جراحی به بیمار مشاوره می‌دهیم و سعی می‌کنیم به لحاظ روانی او را آماده کنیم. قبل از انجام جراحی حتما این نکته را تاکید می‌کنیم که بعد از جراحی، بیمار دیگر نمی‌تواند به اندازه قبل غذا بخورد. ذکر این نکته به این دلیل است که بعضی مراجعان از ماهیت دقیق جراحی‌ها اطلاعی ندارند؛ مثلا برخی مراجعان به‌شدت غذا خوردن را دوست دارند و بعد از جراحی اسلیو از اینکه نمی‌توانند غذا بخورند به شدت ناراحت یا حتی پشیمان می‌شوند، بنابراین ما همه چیز را از قبل به بیمار توضیح می‌دهیم.

چه کسانی از جراحی اسلیو منع می‌شوند؟
کسانی که قبلا عمل لاپاراسکوپی یا دیگر جراحی‌های شکم انجام داده باشند یا مشکلات دیگری داشته باشند که نتوان به حفره شکم داخل شد، نمی‌توانند جراحی اسلیو معده را انجام دهند یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید با بررسی پرونده پزشکی و درنظر گرفتن همه جوانب این کار را انجام داد.

منبع: مجله ی سیب سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *