افتادگی پوست بعد از کاهش وزن را چگونه برطرف کنیم؟

افتادگی پوست

کاهش وزن موفقیت موثری است که بطور چشمگیری خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش میدهد، اما کسانی که وزن زیادی کم میکنند اغلب پوست آنها شل و دچار افتادگی پوست می شوند که تاثیری منفی بر ظاهر و کیفیت زندگی میگذارد.

این مقاله به دلایلی که باعث افتادگی پوست بعد از کاهش وزن میشوند نگاهی میندازد. همچنین اطلاعاتی در خصوص راه حل های طبیعی برای کمک به سفت شدن پوست شل شده و خلاصی از آن ارائه میدهد.

بعد از کاهش وزن چه چیزی باعث افتادگی پوست میشود؟

پوست بزرگترین اندام بدنتان و عامل محافظتی در برابر محیط اطراف میباشد.

داخلی ترین لایه ی پوستتان شامل پروتئین هایی از جمله کُلاژِن و اِلاستین میباشد. کلاژن که ۸۰درصد ساختار پوستتان را تشکیل میدهد ، باعث استحکام و قدرت میشود. الاستین نیز سبب انعطاف پذیری و کمک به کشیدگی پوستتان میشود.

هنگام بیشتر شدن وزن ، پوست باز میشود تا جای کافی برای افزایش رشد شکم و سایر بخش های بدن فراهم کند. بارداری یکی از نمونه های این انبساط میباشد.

انبساط پوست در دوران بارداری طی ماه ها اتفاق می افتد و پوست منبسط شده معمولا چندین ماه بعد از تولد نوزاد جمع میشود.

درمقابل ، اغلب کسانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند ، سالها این وزن زیاد را با خود حمل کرده اند، که معمولا از همان دوران کودکی یا نوجوانی شروع شده است.

وقتی پوست به طور چشمگیری کش آمده و برای مدتی طولانی به همان حالت باقی میماند ، به بافت کلاژن و الاستین آسیب میزند. در نتیجه آنان توانایی جمع شدنش پوستشان را از دست میدهند.

بنابراین وقتی کسی با رژیم لاغری یا روش های دیگر وزن زیادی از دست میدهد ، پوست اضافی از بدن آویزان میشود. در کل هرچه وزن بیشتری کم شود ، اثر آن بر روی افتادگی پوست چشمگیرتر خواهد بود.

همچنین بر اساس گزارش محققان ، بیمارانی که کاهش وزن داشتند کلاژن کمتری میسازند و ترکیب آن در مقایسه با کلاژن موجود در پوست جوان و سالم نامرغوب تر میباشد.

خلاصه : پوستی که هنگام افزایش وزن کش بیاید اغلب بعد از کاهش وزن به علت آسیب کلاژن ، الاستین و سایر اجزایی که سبب انعطاف پذیری میشوند ، توانایی جمع شدن خود را از دست میدهد.

عواملی که بر از دست دادن خاصیت انعطاف پذیری پوست اثر میگذارند

عوامل بسیاری در افتادگی پوست بعد از کاهش وزن دخیل هستند :

  • مدت زمان اضافه وزن : در کل ، هرچه شخصی زمان بیشتری چاق یا دارای اضافه وزن باشد ، بعد از کاهش وزن به علت کمبود کلاژن و الاستین پوستشان افتاده تر میشود.
  • مقدار وزن کم شده : کاهش وزن به اندازه ی ۴۶ کیلوگرم یا بیشتر در مقایسه با کاهش وزن متعادل معمولا افتادگی پوست بیشتری را به دنبال دارد.
  • سن : پوست های پیرتر کلاژن کمتری نسبت به جوانترها دارند و بعد از کاهش وزن افتاده تر میشوند.
  • ژنتیک : ژن ها نیز ممکن است بر نحوه ی عکس العمل پوستتان به کاهش یا افزایش وزن تاثیر بگذارند.
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید : دائما در معرض نور خورشید بودن ثابت شده که تولید کلاژن و الاستین را کاهش میدهد که سبب افتادگی پوست میشود.
  • سیگار کشیدن : سیگار کشیدن موجب کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن موجود میشود که نتیجه آن پوستی افتاده و شل میباشد.

خلاصه : در طی تغییرات وزنی عوامل بسیاری در از دست دادن انعطاف پذیری پوست تاثیر میگذارند شامل  سن ، ژنتیک و مدت زمانی که فرد اضافه وزن داشته.

افتادگی پوست به علت کاهش چشمگیر وزن ممکن است باعث چالش های جسمی و احساسی شود :

  • ناراحتی جسمی : پوست اضافی میتواند ناراحت کننده باشد و فعالیت های عادی را خراب کند. مطالعه بر روی ۳۶۰ بزرگسال نشان داد که این مشکل اغلب در کسانی اتفاق افتاد که ۵۰ کیلوگرم یا بیشتر وزن کم کردند.
  • کاهش فعالیت فیزیکی : در مطالعه ای بر روی ۲۶ زن ، ۷۶ درصد گزارش کردند که افتادگی پوست تحرک ورزشی آنان را محدود میکند. همچنین ، ۴۵ درصد بیان کردند که کلا ورزش کردن را متوقف کردند چون هنگام ورزش تکان خوردن پوستشان باعث خیره شدن دیگران میشد.
  • ناراحتی و اختلال پوستی : مطالعه ای نشان داد که از ۱۲۴ نفری که بعد از جراحی کاهش وزن ، برای سفت کردن پوست درخواست جراحی پلاستیک دادند ، ۴۴ درصد به علت افتادگی پوست عفونت ، درد و زخم پوستی گزارش کردند.
  • ظاهر بدنیِ ضعیف : افتادگی پوست به علت کاهش وزن میتواند اثرات منفی بر روی ظاهرو حالت بدن بگذارد.

خلاصه : ممکن است تعدادی از مشکلات به علت افتادگی پوست رخ دهد شامل ناراحتی جسمی ، تحرک محدود ، ناراحتی پوستی و ظاهر بدنیِ ضعیف.

درمان های طبیعی برای سفت کردن افتادگی پوست

درمان های طبیعی زیر میتوانند استحکام و انعطاف پذیری پوست افرادی که کاهش وزن به مقدار کم یا متعادل داشته اند را تا حدودی بهبود ببخشد.

تمرین های مقاومتی انجام دهید

شرکت در ورزش های معمولیِ تمرین قدرت یکی از موثرترین راه ها برای افزایش حجم ماهیچه در بزرگسالان جوان و حتی پیرتر میباشد.

علاوه بر کمک به سوزاندن کالری ، افزایش حجم ماهیچه میتواند ظاهر افتاده و شل را بهبود ببخشد.

کلاژن مصرف کنید

کلاژن هیرولیزشده شباهت بسیای به ژلاتین دارد. ژلاتین شکل پردازش شده ی کلاژن میباشد که در بافت پیوندی حیوانات یافت میشود.

اگرچه تاکنون آن را بر روی افرادی که به علت کاهش وزن پوستی افتاده دارند آزمایش نشده ، مطالعات حاکی از آن است که کلاژن ممکن است اثر محافظتی بر روی کلاژن پوست داشته باشد.

در مطالعه ای کنترل شده ، استحکام کلاژن بعد از ۴ هفته افزودن پپتیدهای کلاژن به طور چشمگیری افزایش یافت و اثرش در طول ۱۲ هفته ی مطالعه باقی ماند.

کلاژن که به کلاژن هیدرولیزشده معروف شده به صورت پودر آماده میباشدکه میتوان از فروشگاه های موادغذایی یا به صورت آنلاین خریداری نمود.

دیگر منبع محبوب غنی از کلاژن آب استخوان (قلم) میباشد که فواید دیگری نیز برای سلامتی فراهم میکند.

آب کافی و مواد مغذی مصرف کنید

مواد مغذی برای تولید کلاژن و سایر اجزای پوست سالم مهم میباشند :

  • پروتئین : مقدار کافی پروتئین برای پوستی سالم حیاتی میباشد و آمینواسیدهای لیزین و پِرولین نقش مستقیمی در کلاژن سازی ایفا میکنند.
  • ویتامین C : ویتامین C برای سنتز کلاژن مورد نیاز میباشد و همچنین از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت میکند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ : مطالعه ی کوچکی نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی پرچرب میتواند انعطاف پذیری پوست را افزایش دهد.
  • آب : مصرف کافی آب میتواند ظاهر پوستتان را بهبود ببخشد. مطالعه ای نشان داد زنانی که مصرف روزانه آبشان را بیشتر کردند ، بهبود چشمگیری در عملکرد و آب رسانی پوست داشتند.

از کرم های سفت کننده پوست استفاده کنید

بسیاری از کرم های سفت کننده دارای کلاژن و الاستین میباشند.

اگرچه این کرم ها ممکن است موقتا به سفت کردن پوست کمک کوچکی کنند ، اما مولکول های کلاژن و الاستین برای جذب از پوست بسیار بزرگ میباشند. در کل کلاژن باید از داخل به خارج ساخته شود.

خلاصه : بعضی از درمان های طبیعی به سفت شدن افتادگی پوست بعد از بارداری یا کاهش وزن کمک میکنند.

منبع: authoritynutrition.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *