۸ علت خستگی مفرط و راهکارهای پیشگیرانه آن

علت خستگی

عدم تمرکز کافی روی کارهای روزمره و خواب آلودگی و نهایتا مشکلاتی از قبیل از دست دادن شغل، از مواردی هستند که به دنبال احساس خستگی مفرط اتفاق می افتند.

برای رفع این مشکل و شناسایی راهکارهایی برای مقابله با آن می توانید موارد زیر را مرور کنید:

۱- رژیم غذایی فقیر:

اگرچه خوردن بیش از حد از نشانه‌ های خستگی مفرط است. اما خوردن غذاهای نادرست وضع را بدتر می‌ کند. یک رژیم غذایی متعادل که قند خون را در محدوده مناسب نگه دارد، از بروز حس تنبلی و خستگی که با کاهش میزان قند خون به وجود می‌ آید، پیشگیری می‌ کند. خوردن صبحانه و اضافه کردن میزان کافی پروتئین و کربوهیدرات به وعده‌ های غذایی، بهترین راه حل رفع این مشکل به حساب می‌ آید.

۲- کم‌خونی:

این مساله که بیشتر در زنان بروز می‌کند، از علل اصلی احساس خستگی مفرط در آنها به حساب می ‌آید. از دست دادن خون قاعدگی، منجر به فقر آهن در زنان می‌ شود. برای رفع مشکل کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، مصرف مکمل‌ های آهن و خوردن غذاهایی مانند گوشت، جگر، حبوبات، اسفناج و غلات غنی شده موثر است.

۳- افسردگی:

خستگی و کم‌اشتهایی از شایع‌ترین نشانه‌های بروز افسردگی به شمار می ‌روند. اگر چند هفته احساس بی ‌انگیزگی و خستگی مفرط می ‌کنید، بد نیست برای بررسی علائم افسردگی به پزشک مراجعه کنید. افسردگی با روان‌درمانی و در صورت لزوم با کمک دارو قابل درمان است.

۴- کم‌کاری تیروئید:

اینکه بدن شما با چه سرعتی غذاها را به انرژی مورد نیازش تبدیل کند، وظیفه‌ی غده تیروئید است. کم‌ کاری این غده در واقع به کاهش سرعت سوخت و ساز بدن، احساس کمبود انرژی و نهایتا افزایش وزن بدن منتج می ‌شود. آگاهی از کم ‌کاری تیروئید با آزمایش خون امکان‌ پذیر است.

۵- ناراحتی قلبی:

اگر به هنگام انجام کار خانه خستگی به ناگهان بر شما چیره می‌ شود، این مساله ممکن است دلیلی بر نارسایی قلب شما باشد. در این صورت احتمالا به پایان رساندن کاری که در حال انجامش بوده‌ اید بسیار سخت یا غیرممکن خواهد شد. بهتر است در این صورت حتما با پزشکتان مشورت کنید. تغییر در شیوه زندگی، تغذیه، مصرف داروهای مرتبط تحت نظر دکتر متخصص و روش‌های درمانی خاص که پزشک معتمد شما پیشنهاد می ‌دهد می ‌تواند به رفع مشکل کمک و انرژی را به شما بازگرداند.

۶- عفونت ادراری پنهان:

این عفونت همیشه خود را با نشانه‌ های معمولش نشان نمی ‌دهد. در برخی موارد، خستگی مفرط ممکن است علامت عفونت ادراری باشد. یک آزمایش ادرار می تواند وضعیت را مشخص کند. اگر آزمایش، عفونت ادراری را تایید کرد، می‌ توانید با مصرف آنتی ‌بیوتیک‌ های مخصوصی که پزشک برای شما تجویز می ‌کند از آن خلاص شوید.

۷- دیابت:

اگر شما به صورت مداوم احساس خستگی مفرط می‌کنید، از پزشک‌تان درخواست یک آزمایش قند بکنید. درمان دیابت در اغلب اوقات قطعی نیست؛ اما تغییراتی در شیوه زندگی، تعییر رژیم‌های غذایی، ورزش و درمان با کمک انسولین می‌ تواند به فرآیند کنترل قند خون کمک کند.

۸- حساسیت‌های غذایی:

حساسیت‌ های غذایی پنهان می‌ توانند احساس خستگی و خواب‌ آلودگی را در بسیاری از افراد بروز دهند. آنها به جای علائم معمول حساسیت، مانند ایجاد حس خارش یا حساسیت‌ های پوستی، منجر به بروز حس خستگی در بدن می‌ شوند. جهت حل مشکل بهترین کار قطع مصرف غذاهای خاص و مشکوک، در بازه زمانی چند روزه است. می توانید با پزشک متخصص در خصوص انجام تست آلرژی‌های غذایی مشورت کنید.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *