با ۹ روش ساده، کمردرد را کمتر تجربه کنید

کمردرد

اگر شما هم جزو کسانی هستید که درد کمر را هر چند وقت یکبار تجربه می کنید، بدانید که تنها نیستید چون از هر ۵ نفر، ۴ نفر با این درد در زندگی دست و پنجه نرم می کنند. در واقع کمردرد یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک است.

درد کمر در اشکال مختلف خود را نشان می دهد؛ از دردهای مداوم و ناگهانی و تیز گرفته تا دردهای ناشی از رگ به رگ شدن، شکستگی و دیگر آسیب های ناشی از تصادفات. برخی بیماری ها یا وضعیت های پزشکی نیز بی ارتباط با کمردرد نیستند؛ بیماری هایی مانند فیبرومیالژیا، تنگی کانال نخاعی، و یا شرایطی مانند چاقی و کم تحرکی.

خبر خوب این است که کمردرد معمولا در عرض چند روز یا چند هفته سیر بهبود به خود می گیرد و به ندرت نیاز به عمل جراحی است. اما چند استراتژی ساده نیز می تواند برای جلوگیری از ابتلا به این درد و یا جلوگیری از بازگشت آن موثر باشد:

تمرینات سبک انجام دهید: ممکن است به این فکر کنید که فعالیت خود را با شروع کمردرد کمتر کنید و بیشتر استراحت کنید. یک یا دو روز استراحت ممکن است درد شما را کاهش دهد، اما مدت زمان بیشتر نمی ‌تواند وضعیت را بهبود بخشد. متخصصان بر این باورند که تمرین های سبک می ‌تواند از میزان التهاب بکاهد و تنش عضلانی را کاهش دهد.

وزن تان را کنترل کنید: وزن اضافه در ناحیه میانی بدن می ‌تواند فشار مضاعفی را به کمر شما وارد کند، سعی کنید تا از وزن ایده آل چهار کیلوگرم کمتر باشید، تا فشار بر روی کمر شما کمتر باشد.

سیگار نکشید: سیگار جریان مواد معدنی مورد نیاز را به دیسک های بین مهره‌ های کمر کاهش می‌دهد و همین موضوع منجر به افزایش درد در ناحیه کمر می‌ شود.

حالت خواب تان را تنظیم کنید: با پزشک خود راجع به بهترین حالت خوابیدن صحبت کنید. خوابیدن به بغل، در حالتی که زانوهایتان را به سمت سینه جمع کرده اید، گاهی از اوقات برای افراد مبتلا به کمردرد توصیه می‌ شود. در صورتی که علاقه دارید به پشت بخوابید، بهتر است تا یک بالشت را به زیر زانوهای خود قرار دهید و بالش کوچکی را نیز در پایین‌ترین قسمت کمر (گودی کمر) خود بگذارید.

درست بنشینید: بهترین صندلی‌ ها برای نشستن، صندلی‌هایی با پشتی صاف و بیرون زدگی برای گودی کمر هستند. سعی کنید زانوهایتان را از باسن ‌تان بالاتر نگاه دارید. در مواقع نشستن سعی کنید از چهار پایه برای زیر پا استفاده کنید.

اشیاء را اصولی بلند کنید: خم نشوید. سعی کنید تا زانوهای خود را خم کرده و نیم‌خیز شوید، شی مورد نظر را نزدیک به شکمتان نگه دارید و به آرامی برخیزید. تا جایی که می ‌توانید به جای کشیدن اشیاء سنگین، آنها را هل دهید.

کفش پاشنه بلند نپوشید: کفشهای پاشنه بلند، عامل ایجاد فشار بیشتری به کمر هستند. سعی کنید از کفشهایی با پاشنه سه سانتی ‌متر استفاده کنید.

از شلوارهای تنگ اجتناب کنید: با این شلوارها شما به راحتی نمی‌ توانید خم و راست شوید و همین موضوع سبب می‌ شود تا فشاری بیش از حد به کمر شما وارد آید.

از کیف مناسب استفاده کنید: بهتر است تا از مدل کیف های پستچی بخرید و بند آن را بر روی شانه مخالف بگذارید، تا وزن آن در بدنتان پخش شود و تنها به یک نقطه از بدن فشار وارد نشود. زمانی که کیف سنگینی را با دست و بدون بند حمل می‌کنید، سعی کنید تا هر چند وقت یکبار، دستتان را عوض کنید و از قرار دادن بار بیش از حد در یک سمت از بدنتان خودداری کنید.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *