وضعیتهای مختلف خوابیدن چه تاثیری روی سلامتی شما دارد؟

وضعیتهای مختلف خوابیدن

وضعیتهای مختلف خوابیدن شبانه تاثیرات جسمی خود را در صبح روز بعد نشان می دهد هافینگتون پست گزارش داده که هر موقعیت فیزیکی در طول خواب می تواند حتی بر روی اندامی مانند مغز تاثیر بگذارد.

در اینجا ۵ موقعیت مختلف خوابیدن و تاثیر آنها بر روی سلامت کلی بدن بیشتر معرفی شده است:

خوابیدن به پهلو:

این حالت، محبوب ترین وضعیت خواب است و حتی در بین حیوانات هم رواج زیادی دارد. با این حال، طبیعت دلیل خوبی برای این حالت خواب دارد و آنهم این که خوابیدن به پهلو موثرترین راه برای پاک سازی مغز از محصولات زائد حاصل از سوخت و ساز بدن است که در حالت بیداری تولید شده اند. این پاکسازی شبانه مغز گامی به سوی پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر است.

خوابیدن روی کمر:

در حالی که خواب به پهلو ممکن است فشارهای عصبی در طول روز را تا حدی کاهش دهد، محققان سنگاپوری گزارش داده اند که خوابیدن روی کمر بهترین حالت برای ستون فقرات و سلامت گردن است. با این حال یک نقطه ضعف برای این حالت از خواب وجود دارد و آن خر و پف کردن و در نتیجه ابتلا به آپنه خواب است که می تواند منجر به وقفه تنفسی حین خواب شود.

خواب در وضعیت جنینی:

این حالت یعنی جمع کردن زانو به سمت قفس سینه و خوابیدن به پهلو نیز شایع ترین حالت خواب است و درست مانند وضعیت اول، منجر به پاکسازی مغز شده و فواید دیگری مانند کاهش استرس از اندام های حیاتی مانند کبد، معده و ریه می شود.

خوابیدن به پشت و دست های رو به بالا:

به این حالت خواب، وضعیت «ستاره دریایی» نیز می گویند. در این حالت فرد به پشت می خوابد و دست هایش به سمت بالا و دو طرف بالش قرار می گیرد. این وضع خواب برای کمر خوب است. فرقی نمی کند دست ها را در دو طرف بالش قرار بدهید یا نه، خوابیدن به پشت در صورتی که دست ها را روی صورت نگذاشته باشید، برای پوست تان نیز مفید است. این نحوه خواب باعث جلوگیری از بروز چین و چروک صورت و پوست سینه می شود. در حالت کلی خوابیدن به پشت باعث کاهش سوزش معده می شود. با این همه، در وضعیت ستاره دریایی نیز احتمال آپنه خواب و خروپف زیاد است. از دیگر نقاط ضعف این وضعیت، فشار زیاد به تاندون های شانه ها و کاهش جریان خون موضعی است که غالبا به تاندونیت (التهاب تاندون ها) منجر می شود.

خواب روی شکم:

خوابیدن به روی شکم به سلامتی تان آسیب می زند. سعی کنید هرگز در این وضعیت نخوابید. این وضعیت خوابیدن باعث بروز کمردرد و گردن درد و چین و چروک پوست صورت می شود. تنها مزیت این نوع خوابیدن، کاهش احتمال خر و پف شبانه است. بی شک وقتی فرد روی شکم می خوابد و سر را داخل بالش فرومی برد، نمی تواند به درستی نفس بکشد. برای همین باید سر خود را در جهتی بگذارد که بتواند نفس بکشد؛ همین کار باعث بروز درد در گردن، سر و شانه ها می شود. خوابیدن روی شکم می تواند باعث بروکسیزم (دندان قروچه) و درد در ناحیه فک صورت و یا سردرد شود.

منبع: www.activebeat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *