تاثیر استرس بر سلامت پروستات

سلامت پروستات

نقش استرس بر روی سلامت بدن به خوبی شناخته شده است. به این ترتیب که سطوح بالایی از استرس می تواند منجر به بروز خستگی، افزایش ابتلا به ویروس ها، طولانی شدن طول دوره بیماری ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

تا به حال در مورد اثرات استرس بر روی وخیم تر شدن سیر برخی بیماری ها از جمله سرطان زیاد حرف زده شده است. یکی از این سرطان ها، سرطان پروستات است. البته نقش استرس در بزرگ شدن غده پروستات شناخته شده به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات را نباید نادیده گرفت. به هر حال مدیریت استرس و درمان های عاطفی در حفظ سلامت پروستات و یا جلوگیری از عود مشکلات آن بسیار مهم است.

استرس و سلامت پروستات

مطالعات مختلف نشان داده اند که سطوح بالایی از استرس و اضطراب می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و منجر به جلوگیری از مبارزه با بیماری ها شود. در این میان تشخیص سرطان پروستات در مردان خود با نگرانی، ترس و استرس همراه است که همین روند می تواند به وخیم تر شدن بیماری پروستات منجر شود. این یعنی، در پیشگیری و درمان مشکلات پروستات، استرس باید به عنوان یک عامل اصلی، به رسمیت شناخته شده و تحت پیگیری قرار گیرد. چون استرس باعث رشد و گسترش تومورهای سرطانی می شود و این افزایش رشد تومورهای سرطانی هم در محل خود تومور و هم در بافت های اطراف آن به وجود می آید.

استرس و سرطان پروستات

استرس، تنها یک اثر جانبی احساسی تشخیص بیماری نیست بلکه همچنین می تواند اثر داروهای سرطان پروستات را کاهش داده و توسعه سرطان پروستات را سرعت بخشد. در عوض اینطور ثابت شده که پیشرفت سرطان پروستات در مراحل اولیه را با کاهش علائم استرس می توان کند کرد. البته کاهش استرس نیاز به ورزش منظم روزانه و حفظ رژیم غذایی سالم دارد. در واقع تغییرات مثبت در شیوه زندگی منجر به توقف پیشرفت سرطان پروستات خواهد شد. تغییرات سالم در شیوه زندگی همچنین نیاز به درمان اضافی را در مبتلایان به سرطان پروستات کاهش می دهد. علاوه بر این پرداختن به ورزش به طور منظم منجر به افزایش سطوح اپی نفرین شده و اثر درمانی داروهای ضد سرطان را در بیماران بهبود می بخشد. پس فرقی نمی ‌کند وضعیت سلامتی پروستات در چه مرحله ای باشد، چون به گفته محققان، اولین کاری که باید برای سلامت یا بهبود آن انجام دهید، کنترل استرس است.

استرس و التهاب پروستات

پروستاتیت یا التهاب پروستات منجر به درد در لگن و آلت تناسلی شده و علت انواع علائم دستگاه ادراری است. در درصد کمی از موارد، پروستاتیت می تواند توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود و بیشترین موارد ابتلا به پروستاتیت مزمن ناشی از استرس است. علائمی مانند دفع دردناک ادرار، تکرر ادرار و اضطرار ادرار با استرس و اضطراب در مبتلایان به پروستاتیت یا التهاب پروستات بدتر خواهد شد. افزایش سطوح آدرنالین در نتیجه استرس منجر به محدود شدن مجرای خروجی مثانه و دفع مشکل و دردناک ادرار خواهد شد.

با این اوصاف، پژوهش ها نشان می‌ دهد کاهش استرس به معالجه بیماران مبتلا به سرطان پروستات بسیار کمک می ‌کند، حتی اگر بیماری آنها عود کرده باشد. پژوهشگران معتقدند برنامه‌ های کاهش استرس می‌ تواند خطر مرگ بر اثر این بیماری را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد و یک روش درمانی قدرتمند دیگر برای مبارزه با بیماری سرطان باشد.

اطلاع از ابتلا به سرطان در ابتدا با ایجاد بحران برای افراد همراه است، اما به تدریج اکثر بیماران قادر خواهند بود با بیماری کنار آیند.

مسیر کنار آمدن با بیماری را نمی ‌توان به تنهایی پیمود. این بیماران برای انطباق بهتر با شرایط موجود نیازمند همکاری و حمایت اعضای خانواده خود هستند.

پذیرفتن بیماری در افراد متفاوت است و به سیستم ارزشی آنها بستگی دارد، اگر بیمار غیر از سلامت جسم به سایر توانایی‌ ها و ارزش های خود تکیه داشته باشد به طور قطع راحت ‌تر این بیماری را می‌ پذیرد.

امروزه در کلینیک ‌های معتبر دنیا از گروه‌ های حمایتی به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی در کنار درمان ‌های دارویی برای کاهش استرس در این بیماران استفاده می‌ شود. مبتلایان با عضویت در یک گروه حمایتی درباره بیماری و درمان خود اطلاعات مفیدی بدست می ‌آورند و با مطرح کردن مشکل خود در جمع و نظرخواهی از سایر اعضا به بهترین شکل، مشکل خود را حل می‌کنند.

روحیه بالا، امید به آینده، اعتماد به پزشک معالج و روشهای درمانی، ادامه فعالیت ‌های اجتماعی، برقراری روابط دوستانه، عضویت در گروه های حمایتی، جایگزینی افکار و خودگویی ‌های منفی با مثبت و مراجعه به موقع در صورت احساس استرس و ناراحتی در روند بهبودی روانشناختی فرد تاثیر مثبت دارد.

منبع: blogs.naturalnews.com

شما همچنین می توانید از مطالب زیر که در مورد سلامت پروستات می باشد، بهره ببرید:

آزمایش درست در زمان مناسب سلامت مردان را تضمین می کند

علائمی که نشان دهنده بیماری در بدن است

غذاهایی که به سلامت مردان کمک میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *