۶ اتفاق خوبی که با متوقف کردن مصرف قند می افتد

توقف مصرف قند

قندها در جهان دو نوع خوب و بد دارند، که نوع خوب آن در میوه ها به عنوان فروکتوز و در لبنیات به عنوان لاکتوز شناخته شده است. این نوع قند سرشار از فیبر و ویتامین های مورد نیاز برای یک رژیم غذایی سالم است.

اما بدترین نوع قند، قند و شکر تصفیه شده در دسرها، چاشنی ها و نوشابه ها و غذاهای فراوری شده است که از آن به عنوان ساکارز یاد می شود. در این میان پرهیز از انواع سالم قند، در زندگی غیر ممکن است.

اما با دور شدن از نوع بد قندها می توان شاهد ۶ اتفاق خوب در بدن بود:

۱- افزایش سطح انرژی: مصرف محصولات غذایی حاوی قندهای ساده و تصفیه شده به مقدار زیاد، منجر به بالارفتن سطح انسولین و افزایش فوری سطح انرژی می شود. در هر صورت این انرژی به همان سرعتی که به دست آمده از دست می رود. جایگزین کردن قندهای پیچیده در عوض اثر کاملا معکوس دارند و با افزایش تدریجی قند خون، سطح انرژی را در حد بالایی حفظ می کنند.

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن: شکر تاثیر عمده ای بر روی باکتری های مضر موجود در روده ها دارد و منجر به عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن می شود ضمن این که عملکرد دستگاه گوارش را نیز با مشکل مواجه می کند. حذف شکر در مقابل، باعث افزایش باکتری های خوب روده و التیام دیواره روده ها می شود. جایگزین کردن پرتقال، توت فرنگی، عسل و دیگر خوراکی های غنی از مواد مغذی به جای قندهای تصفیه شده، منجر به حفظ سلامت دستگاه گوارش و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

۳- التهاب کمتر: سطح قند خون بالا منجر به آسیب به بافت های بدن شده و یک واکنش التهابی را ایجاد می کند. این واکنش های التهابی به صورت بثورات و درد مفاصل خود را نشان می دهد. کاهش مصرف شکر از بین رفتن آکنه، بثورات و دیگر علائم التهابی را به همراه دارد.

۴- اجتناب از مقاومت به انسولین: عملکرد اصلی انسولین، راندن گلوکز از جریان خون به سلول‌ ها است. اما وقتی رژیم غذایی پر از قند امروزی را داشته باشیم، سلول ‌ها نسبت به تاثیر انسولین مقاوم می ‌شوند. به این ترتیب، لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح می ‌کند تا بتواند گلوکز را از جریان خون خارج کند، چون مقدار زیاد گلوکز در خون، سمی است. بنابراین، مقاومت به انسولین، ‌باعث افزایش میزان آن در خون می‌ شود. اما انسولین عملکرد مهم دیگری هم دارد: به سلول‌ های چربی پیام می ‌دهد که چربی موجود در جریان خون را بگیرند و به چربی‌ های قبلی خود اضافه کنند. از این طریق، انسولین باعث چاقی می‌ شود. وقتی میزان مقاومت به انسولین زیادتر شود، ‌سلول‌ های بتای لوزالمعده در نهایت آسیب می‌ بینند و توانایی تولید انسولین کافی را از دست می ‌دهند. به این ترتیب، فرد مبتلا به دیابت نوع دو می‌ شود، بیماری خطرناکی که در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند.

۵- دوری از بیماری های مزمن: مصرف میزان بالای قند، ‌با بسیاری از بیماری‌ های زندگی امروز مرتبط است. هر وقت، قند ( و نیز آرد تصفیه شده و روغن ‌های گیاهی) به رژیم غذایی جامعه‌ای وارد شده، به همراه خود بیماری آورده است. قند با این بیماری‌ها مرتبط است:

چاقی: قند از طریق مکانیسم‌ های متفاوتی، از جمله افزایش مقاومت انسولین و لپتین، باعث افزایش وزن می ‌شود.

دیابت: قند از دلایل مهم ابتلا به دیابت است.

بیماری‌ های قلبی: قند باعث افزایش کلسترول مضر و تری‌ گلیسیرید شده و مشکلات زیادی به بار می ‌آورد که در نهایت به بیماری قلبی ختم می‌ شود.

۶- بهبود سطح حافظه: یک مطالعه حیوانی که توسط محققان دانشگاهUCLAانجام شده نشان داد که رژیم غذایی غنی از قند تصفیه شده مانع یادگیری و افزایش سطح حافظه است. در واقع مصرف مقادیر زیاد قند منجر به آسیب های ارتباطی میان سلول های مغز شود.

www.prevention.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *