بیماری حرکت چیست؟ ۱۰ نکته برای پیشگیری

بیماری حرکت

بیماری حرکت (Motion sickness) و یا بیماری سفر که گاهی اوقات از آن به عنوان بیماری دریا یا بیماری خودرو نیز یاد می شود، یک عارضه در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و عدم تطابق سیستم تعادلی گوش داخلی باعث ایجاد اقسام حفظ تعادلی بدن می‌شود. سرگیجه، تهوع و استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری حرکتی محسوب می‌شود.

هر کسی می تواند این بیماری را بخصوص هنگام سفرهای طولانی مدت تجربه کند اما حساسیت مردم به حرکت بسیار متفاوت است. بیماری حرکت اغلب کودکان ۲ تا ۱۲ سال، زنان باردار، افراد مستعد میگرن را دچار خود می کند. علاوه بر سفرهای دریایی، این بیماری می تواند ناشی از حرکت با ماشین یا آشفتگی در حرکات هواپیما باشد.

حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تعریق و احساس ناخوشی از علائم شایع بیماری حرکت هستند. حرکت های نامعمول که به صورت مداوم در طول سفر ادامه دارند، سبب برهم خوردن مایع گوش میانی و رسیدن پیام هایی به مغز می شود که طی آن فرد احساس از دست دادن تعادل، ناامنی، تهوع و استفراغ می کند. در موارد شدید گاه اضطراب، بوی قوی غذا یا بنزین و حتی خواندن کتاب یا نقشه نیز می تواند آغازگر بیماری حرکت باشد.

با این حال با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان علاوه بر جلوگیری از این بیماری و آسیب های آن، سفری خوش را در کنار همسفران تجربه کرد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که جلوگیری از تمام علائم بیماری حرکت غیر ممکن است اما برای کاهش شدت علائم می تواند گام های زیر را برداشت:

۱- در طول سفر از مصرف غذاهای سنگین و تند و چرب، بعلاوه نوشیدنی های الکلی به شدت پرهیز کنید.

۲- از بوهای قوی در غذاها که ممکن است منجر به تهوع شدند، دوری کنید.

۳- سعی کنید مکان یا صندلی را انتخاب کنید که کمترین تکان ها را داشته باشد. وسط هواپیما بخصوص صندلی های نزدیک به بال هواپیما کمترین تکان ها را دارند.

۴- در اتومبیل، صندلی جلو را برای جلوگیری از بیشتر شدن علائم بیماری حرکت انتخاب کنید.

۵- توصیه می شود در طول مسیر به هیچ وجه به سوژه های متحرک موجود در اطراف همچون دیگر ماشین های در حرکت، یا موج های دریا نگاه نکنید. بهترین توصیه جهت تماشای مناظر اطراف، خیره شدن به یک خط ثابت کمی بالاتر از افق است.

۶- یک دریچه یا منبع هوای تازه در دسترس داشته باشید.

۷- از افرادی که دچار این بیماری هستند و مدام از علائم آن حین سفر صحبت می کنند، دوری کنید. شنیدن این عبارات به بدتر شدن علائم شما می انجامد.

۸- در صورت داشتن علائم زمینه ای مانند فشار خون، قند، بیماری های مغزی و عصبی و یا افرادی که حساسیت دارویی دارند باید با پزشک خود در خصوص مصرف این دارو مشورت کنند.

۹- برخی فکر می کنند که در هنگام بروز حالت تهوع باید چشم ها را بست اما این واکنش حالت تهوع را کاهش نمی دهد و بدترین کاری است که می توان در این مورد انجام داد.

۱۰- مصرف برخی داروها از قبیل مکلزین می تواند یک اقدام پیشگیرانه برای سفرهای کوتاه و یا برای مواد خفیف بیماری حرکت باشد. از پزشک تان برای انتخاب گزینه های موثر دارویی سوال بپرسید. در سفرهای طولانی و در موارد شدید بیماری حرکت، اسکوپولامین شاید تجویز شود. به یاد داشته باشید که این دارو می تواند منجر به خواب آلودگی و یا دیگر عوارض جانبی شود. پس قبل از مصرف آن پزشک تان را حتما در جریان بگذارید. پیشنهاد می شود داروهایتان را یک نصفه روز پیش از شروع سفر، آغاز کنید تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود. منبع:www.medicinenet.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *