راههای طبیعی برای درمان نقرس

  • از

نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که با درد همراه است. علامت مشخصه این بیماری ورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پاست. این بیماری بر اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی “پورین” است.
برخی داروها و مکمل‌ها می‌تواند باعث تراکم اوریک‌اسید شود، ازجمله: سالیسیلات نوعی ترکیب فعال در آسپرین. افراط در مصرف ویتامینB3، افراط در مصرف ویتامین C و ادرار آورها ،مصرف مشروبات الکلی،اضافه‌وزن و قرار گرفتن در معرض سرب هم می‌تواند احتمال نقرس در افراد مستعد از لحاظ ژنتیکی را بالا ببرد.پزشک می‌تواند برای رفع التهاب و درد، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی(NSAIDs) مانند استامینوفن تجویز کند.

در برخی موارد نیز داروی کاهش میزان اوریک‌اسید تجویز می شود تا از تشکیل کریستال کاسته شود. بیشتر داروهای تجویزشده با عارضه جانبی همراه است.راه‌های متعدد طبیعی نیز وجود دارد که باعث التیام درد می شود که به شرح زیر است.

سرکه سیب
این ماده می‌تواند سطح قلیایی بدن را افزایش دهد؛ درنتیجه به‌طور چشمگیری درد نقرس کاهش پیدا می‌کند.بهترین راه مصرف آن حل کردن یک قاشق مرباخوری سرکه در یک لیوان آب و مصرف سه بار در روز است.در صورت لزوم می‌توان عسل به آن اضافه کرد.

زغال فعال‌شده
زغال فعال‌شده اوریک‌اسید را خوب جذب می‌کند. بهترین راه استفاده از آن برای جلوگیری از بروز بیماری نقرس نشستن در تشت آب حاوی زغال ۲ یا ۳ بار در هفته است. در غیر این صورت می‌توان از قرص زغال البته با تجویز پزشک استفاده کرد.کربن فعال به گروهی از مواد کربنی با پوکی و سطح داخلی بالا اطلاق می‌شود که به‌دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، کاربرد مهم و قابل اهمیت آنها در جداسازی بو، رنگ و مزه‌های غیردلخواه است .کربن فعال از تجزیه موادکربنی بدون حضور هوا، باعث تخریب مولکول‌های غیرآلی می‌شود که یک ماده پودری کربنی از آن ایجاد خواهد شد. جسم تولیدشده دارای سطح ویژه و تخلخل بالایی است.

گیلاس
گیلاس میوه‌ای است که نه‌تنها سرشار از آنتی اکسیدان است بلکه آنتوسایانین نیز دارد که به‌طور چشمگیری التهاب مفصل و حملات نقرس را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۰ عدد گیلاس یا یک لیوان آب طبیعی این میوه توصیه می‌شود.

سیب
ترکیب قوی‌اسید مالیک در این میوه می‌تواند اوریک‌اسید را خنثی کندو درد و التهاب را تسکین دهد.

آب‌لیمو
راه دیگر خنثی‌سازی اوریک‌اسید اضافه در بدن که باعث تسکین درد نقرس می‌شود مصرف آب‌لیمو است.کافی است آب‌لیمو را باکمی آب مصرف کنید یا این‌که آب یک لیمو را به نصف قاشق مرباخوری جوش‌شیرین اضافه کنید و به یک لیوان آب بیفزایید و بلافاصله میل کنید.

جوش‌شیرین
این ماده در کاهش دادن درد و اوریک‌اسید بدن بسیار مؤثر است.کافی است در یک لیوان آب یک چهارم قاشق مرباخوری جوش‌شیرین را مخلوط‌ و میل کنید.ازآن جا که این ماده باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود، به بیمار فشارخون بالا توصیه نمی‌شود. (مصرف این ماده را در مرحله آخر قرار دهید وحتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید .)

علایم نقرس:
*به وجود آمدن کریستال روی مفاصل، سپس درد شدید و ناگهانی .
* تورم ، گرم ،نرم و حساس شدن و ‌تحمل ناپذیر شدن کوچک‌ترین فشار وارده .
*ناتوانی در حرکت دادن زیاد مفصل
*درد در درجه اول در پا ، به ویژه در شست بزرگ، اگرچه درد می‌تواند در قوزک ، پاشنه پا، زانو، مچ، انگشتان یا آرنج نیز بروز کند.
* پوست اطراف مفاصل می‌تواند قرمز یا ارغوانی شود و ظاهر کبود پیدا کند.
* بعد از فروکش کردن نقرس، فرد دچار ناراحتی در اطراف مفاصل و پوسته‌ پوسته شدن و خارش پوست می شود.
* بعد از مدت طولانی از بیماری نقرس، ممکن است برآمدگی هایی زیرپوست در نزدیک مفاصل به وجود بیاید.

منبع: روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *