فواید شگفت انگیز انار

  • از

انار جزو میوه هایی است که کمتر کسی را پیدا می کنید که این میوه را دوست نداشته باشد. انار میوه ی پاییزی است که در آبان ماه به ثمر می رسد. درخت انار جز درختچه ها بوده و میوه ی آن خوراکی و دارای مقدار کافی ویتامین C، مواد قندی و اسیدهای آلی می باشد. این درخت در بیشتر مناطق کشور ایران پرورش داده می شود. شهرستان‌ های ساوه، نی‌ ریز و فردوس در ایران به‌ ترتیب بزرگ‌ ترین تولید کنندگان انار در ایران بوده و این کشور با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ ترین تولید کننده انار در دنیا و هندوستان دومین کشور تولید کننده‌است.

از میوه انار فراوری های زیادی از جمله آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه می‌شود. از پوست انار برای تهیه رنگ‌های سنتی استفاده می‌شود، از برگ آن نیز سابق بر این استفاده می‌کردند. همچنین از پوست انار برای دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده می‌ گردد. جوشانده که از جوشاندن پوست انار در اب بدست می اید برای مشکل گوارشی و گلو درد دارو گیاهی محسوب می شود.

خواص انار برای کاهنده کلسترول

نتایج تحقیقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشیده اند نشان داده که ۳۰ درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا کرده است. مصرف انار عامل کاهش التهاب دیواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرایین است.

خواص انار برای کاهش وزن

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که انار به عنوان سلاحی برای مبارزه با چاقی بسیار خوب عمل می کند. در یک مطالعه که بر روی هزار نفر توسط چند دانشگاه آمریکایی در واشنگتن انجام شد محققان متوجه شدند که مصرف انار حتی در کوتاه مدت می تواند رشد سلول های چربی اطراف معده را متوقف و این چربی ها را به سرعت آب می کند. محققان در این مطالعه به افراد مورد مطالعه گفتند که مدت یک ماه روزی یک عدد انار مصرف کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد که مصرف انار در سوزاندن چربی بدن کاربرد فوق العاده ای دارد و اسید چرب اطراف شکم را نیز کاهش می دهد.

فواید انار برای آلزایمر

التهاب یکی از مهم ترین دلایل بیماری آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و سرطان است. مصرف منظم انار برای جلوگیری از آلزایمر توصیه شده است. برای درمان آلزایمر معمولاً از داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین استفاده می شود که همین ترکیب نیز در انار وجود دارد. انار حاوی ویتامین های K، C و B5 و مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر است که به کاهش استرس، بیماری های قلبی و محافظت در برابر سرطان جلوگیری می کند. بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

افزایش سن هنوز هم بزرگ ترین عامل خطر آلزایمر است که از آن گریزی نیست ولی با رعایت اصول بهداشتی و روانی می توان از این اختلال جلوگیری کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزایمر نیستند. پیشگیری از آلزایمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بی خبرند. تحقیقات اخیر پژوهشگران کمبریج نشان می دهد که آلزایمر هفت علت عمده دارد که عبارت اند از: دیابت، آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی، چاقی، عدم تحرک و افسردگی.

خواص انار : پیشگیری از آرتروز

مطالعات نشان داده است که انار، آب انار، روغن انار، و همچنین رب انار حاوی خواص ضدالتهابی و مسکن طبیعی برای مفاصل است. مصرف انار و سایر محصولات حاصل از آن، موجب پیشیگیری از تخریب مفاصل ناشی از آرتروز می شود. آب انار طبیعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین داده باعث کاهش زوال غضروف است.

خاصیت انار : محافظت از پوست

انار به علت دارابودن آنتی اکسیدان بالا، باعث کاهش آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر رادیکال های آزاد در پوست می شود. همچنین تولید کلاژن در پوست، سفت شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی و کمک به بهبود زخم های پوستی از سایر فواید مصرف انار است. آنتی اکسیدان ها منجر به تحریک گلبول های سفید خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتیجه ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شوند.

مصرف انار همچنین عامل کاهش سرعت فرایند پیری است و چین و چروک ها و خطوط ریز ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کاهش می دهد. همچنین بسیاری از منابع از تاثیر مثبت انار به رفع جوشهای ناشی از پوست های چرب اشاره کرده اند. ضمن اینکه مصرف منظم آب انار طبیعی می تواند به تقویت فولیکول های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

ضد سرطان بودن انار

به گفته دکتر جنیفر فرانکلین از مرکز تغذیه پزشکی در نشویل، مصرف یک چهارم انار میزان فیبر مورد نیاز روزانه یک انسان را تامین می کند که این امر باعث جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می شود. همچنین انار تقویت کننده کبد و صفرا، تقویت کننده توان جنسی، عامل متعادل سازی مزاج و برطرف کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف رادیکال های آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست می شود.

خواص انار جهت سلامت قلب

انار غنی از آنتی اکسیدان ها است که با کلسترول در شریان ها مبارزه میکند. این میوه همچنین به بهبود عروق و بازسازی سلول های آسیب دیده کمک میکند. خواص آنتی اکسیدانی در انار شامل لیپوپروتئین با چگالی کم است. این اساسا بدان معنی است که انار از سخت شدن دیواره عروق بعلت چربی اضافی جلوگیری میکند ، چربی شریان ها را از بین میبرد.

همچنین، انار سطح اکسیژن خون را بالا میبرد. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش کلسترول خون می شود، با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از لخته شدن خون جلوگیری میکند. در نهایت خون گردش خوبی پیدا میکند و سطح اکسیژن بالامی رود. علاوه بر بهبود سلامت قلب، انار سبب کاهش روند پیری می شود، از ورم مفاصل، سرطان پروستات و اختلال در نعوظ پیشگیری میکند. انار برای اسهال، کنترل وزن، کاهش فشار خون بالا بسیار کمک میکند و باعث بهبود سلامت روان میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *