خربزه و تاثیر آن بر سلامتی

  • از

خربزه یکی از بهترین میوه های تابستانی است که انواع گوناگونی دارد. خانواده خربزه شامل انواع گرمک و طالبی نیز می‌شود که البته این دو نوع کم آب‌تر از خربزه هستند. خربزه میوه ای شیرین، لذیذ و گوار است که طبیعت آن از نظر سردی و گرمی معتدل و تر (رطوبتی) است که هرچه شیرین تر باشد گرمی آن بیشتر است.

خربزه فواید بسیار زیادی دارد که در این مبحث به آن می پردازیم:

۱- ویژگی های ضدسرطان

از آنجایی که خربزه حاوی حجم بسیار بالایی کاروتنوئید می باشد، ضدسرطان است و خطر ابتلا به سرطان ریه را تا حد زیادی کاهش می دهد. مصرف منظم این میوه، بدن را از تشکیل بافت های سرطانی دور می کند.

۲- دوست قلب

خربزه به دلیل دارا بودن آدنوزین، جلوی انعقاد سلول های خونی را می گیرد و از خطر حملات قلبی و مغزی می کاهد. در واقع با روان کردن جریان خون، خطر بیماری های قلبی را تا حد زیادی از بین می برد.

۳- درمانگر بیماری کلیه

ویژگی های ادرارآور بودن خربزه در درمان بیماری های کلیوی و تمیز نگه داشتن کلیه موثر است. همچنین ترکیب خربزه و لیموترش، نقرس را درمان می کند.

۴- مناسب سیستم گوارش

اگر مشکلات گوارشی دارید، این میوه تابستانی به کمک تان می آید. خربزه حرکات روده را آسان و روان می کند. حجم آب بسیار بالای آن برای سیستم گوارش عالی است و روده را از مواد زاید پاک می کند.

مواد معدنی موجود در آن میزان اسیدی بودن بدن را کم کرده و هضم غذا را برای معده راحت تر می نماید.

۵- انرژی دهنده

خربزه ها حاوی ویتامین B هستند. در واقع این ویتامین مسئول تامین انرژی بدن است. همچنین ویتامین B عمل پردازش شکر و کربوهیدرات ها را انجام می دهد.

۶- کم کردن وزن

خربزه ها مانند بیشتر میوه ها برای کم کردن وزن ایده آل هستند. این میوه ها حاوی کمی سدیم و کالری هستند و چربی و کلسترول ندارند.

محتویات آب آن، شما را مدتی طولانی تر سیر نگه می دارد و همچنین قند موجود در آن، اشتیاق شما را به خوردن شکر و شیرینی کم می کند.

۷- سلامت پوست

یکی از حیرت آورترین فایده خربزه، این است که به دلیل داشتن کلاژن می تواند ساختار سلولی بدن و به ویژه پوست تان را حفظ کند. آن همچنین درمان جراحت های پوستی را سرعت می بخشد.

۸- ضدپیری

تمام انواع خربزه ها می توانند رنگ پوست را روشن کرده و به دلیل وجود ویتامین های A، B و C روند پیری را کند کنند. با استفاده از ورقه های نازک خربزه می توانید ماسک های عالی برای پوست و شاداب نگهداشتن آن تهیه کنید.


۹- رشد مو

خربزه ها منبعی غنی از بتاکاروتین هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. این ویتامین در داشتن موهای سالم و رشد عادی آن بسیار حیاتی است.

از طرفی کمبود ویتامین B موجب ریختن موها می شود و خربزه ها حاوی این ویتامین بوده و جلوی ریزش مو را می گیرند.

۱۰- ارزش غذایی خربزه

این میوه های آبدار، انواع و اقسام مواد مغذی، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، در خود دارند.

منبع: زندگی آنلاین

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *