دعوای زناشویی فشار خون را افزایش می دهد

  • از

بارها شنیده اید که می گویند دعوا نمک زندگی است اما نباید فراموش کنید که این دعوا گاهی باعث ایجاد مشکلات جدی برای زوجین می شود. دعوا و اختلاف نظر در هر رابطه ی طولانی مدتی نظیر رابطه ی زناشویی، اجتناب ناپذیر است. گاهی مشاجره و دعوا با شریک زندگی، به خاطر علاقه شدیدی که بین دو طرف وجود دارد، اثرات بسیار مخربی بر روی سلامت بدن آنها می تواند داشته باشد. محققان در یکی از مطالعات‌شان، تاثیر یک بحث ۳۰ دقیقه‌ای درباره مشکلات زناشویی را بر روی ۲۴ ساعت بعد از آن مورد سنجش قرار دادند.

نتایج نهایی نشان داد که هرچقدر رفتارهای منفی یا خشن هر یک از دو طرف در طول بحث بیشتر شود، ‌اثرات منفی و مخرب بیشتری بر سیستم ایمنی بدن باقی می‌گذارد. این نوع بحث‌های خشن با افزایش فشار خون همراه هستند که برای مدت زیادی ادامه پیدا می‌کند و حتی در بین افرادی که رفتارهای منفی بیشتری دارند با شدت بیشتری تداوم دارد.

زنان بیشتر از مردان با تغییرات ایمونولوژیک منفی مواجه می‌شوند و همین خصلت است که آنان را نسبت به سرماخوردگی، ‌بیماری قلبی و سرطان، آسیب‌پذیر می‌کند. این نتایج نشان می‌دهند که ارتباط بین روابط شخصی انسان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن واقعا مهم است.

خیلی مهم است که زوج‌ها از رفتارهای منفی پرهیز کنند و تمام تلاش خودشان را برای یادگیری مهارت‌های مثبت به کار بگیرند. مطالعات طولانی‌مدت نشان داده‌اند که زوج‌هایی که برقراری درست ارتباط را تمرین می‌کنند و استراتژی‌های مدیریتی را برای کنترل خشم و منازعات خانوادگی جدی می‌گیرند، با تغییرات مثبت و قابل توجهی مواجه می‌شوند. محققان می‌گویند که این افراد، رضایت بیشتری از رابطه مشترک خودشان دارند،‌ با مشکلات کمتری در برقراری رابطه زناشویی روبه‌رو می‌شوند و از رفتارهای مسالمت‌آمیز برای حل مشکلات استفاده می‌کنند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *