تأثیر فصل بهار در عملکرد کبد

  • از

با پایان یافتن فصل زمستان و آمدن بهار، شاهد تغییرات اساسی در طبیعت و بدن‌مان هستیم. تغییراتی که نه تنها محیط اطراف ما را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد بلکه بر چگونگی و عملکرد اندام‌ها و دستگاه‌های درونی بدن‌مان نیز موثر است. بسیاری از درمانگران مکاتب درمانی طبیعی در جهان به‌ویژه مکتب طب سنتی ایران، بر این باورند که رعایت نکاتی ساده و کاربردی از مجموعه تدابیر حفظ‌ سلامت که در کتب و متون قدیمی طب سنتی بارها به آن اشاره شده، می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل تغییرات، بیماری‌ها و اختلال‌های ناشی از جابه جایی فصول داشته باشد. در این فصل انسان به فعالیت‌های بیشتری می‌پردازد و سوخت و ساز بدن نیز در نتیجه آن افزایش می‌یابد؛ یعنی اینکه هم گردش خون و هم نیاز به غذا در بدن سریع‌تر و بیشتر می‌شود.

رفع نیاز غذایی بدن با هضم و جذب غذا حاصل می‌شود و بر اساس طب سنتی این امور ارتباط زیادی با کبد دارد که تولید خون و ذخیره آن را انجام می‌دهد. کبد همچنین می‌تواند احساسات انسانی را کنترل کرده و نقش مهمی در هضم و جذب غذا داشته باشد.

در فصل بهار تا زمانی که انسان بتواند فعالیت فیزیولوژیکی کبد را در حد بالایی حفظ کند، خواهد توانست خود را با جهان طبیعت وفق دهد. به همین دلیل پزشکان معتقدند، انجام تمریناتی که کبد را تقویت کند، در بهار مفید است.

شیوه‌های متعددی برای مراقبت از کبد وجود دارد. پیش از هر چیز انسان باید انبساط خاطر و روحیه‌ای شاد و قوی داشته باشد. افسردگی و ناراحتی به کبد آسیب می‎رساند. آن هایی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و شب‌ها دیرتر می‌خوابند، انرژی زیادی خواهند داشت.

برای کسب انرژی حیاتی و گردش خون مناسب، لباس فرد باید گرم، نسبتاً گشاد و راحت باشد. خوراکی‌هایی همچون نان گندم، خرما، پرتقال، بادام، پیاز و گشنیز در این فصل مفید هستند. باید غذاهای خام و سرد همچون کته برنج که برای معده و طحال ضرر دارند، کمتر مصرف شوند. در هوای آزاد بیشتر فعالیت کرد تا از طبیعت روحیه و نیرو گرفت. ورزش‌های بهاری باید آهسته و ملایم باشند. در فصل بهار که طبیعت جامه سبزی به خود می‌پوشد، بیشتر وقت‌تان را با طبیعت همراه شوید. در کنار مزرعه قدم بزنید، به صدای دلنواز پرنده‌ای در میان درختان گوش فرا دهید و از زیبایی کنار نهر آبی لذت ببرید. این زیبایی‌ها به شما کمک می‌کند تا از شر ناراحتی‌ها خلاص شده و خُلق خوشی پیدا کنید و از سوی دیگر عضلاتتان نرم می‌شود و هوای تازه در روح و جانتان نفوذ می‌کند.

منبع: قدس آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *