خواص درمانی پیاز

  • از

پیاز از قدیمی‌ترین سبزیها و پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. پیاز گیاهی است دو ساله است که در تمام مناطق دنیا کشت می‌شود و انواع مختلف دارد مانند پیاز سفید، پیاز بنفش، پیاز قرمز و یا مخلوطی از قرمز و بنفش. این گیاه به دوصورت خام و سرخ شده در غذا مصرف می شود. پیاز یکی از مواد غذایی است که در مبارزه با بیماری ها می تواند همپیمان خوبی برای ما باشد. پیاز خواص غذایی و درمانی متعددی دارد. در دروان گذشته از پیاز برای مقابله با بیماریهای همه گیر چون وبا و طاعون استفاده می کردند.

پیاز حاوی قند طبیعی، ویتامین آ، ب۶، ث و ای است، و مواد معدنی همچون سدیم، پتاسیم، آهن، فیبر دارد و منبع خوبی برای اسید فولیک می باشد.

بصورت خام هم پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که خواص درمانی بسیاری دارد. ۶ خاصیت پیاز به شرح زیر هستند:

۱- مقابله با سرماخوردگی، آلرژی و سرفه: اگر تب، سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، آلرژی دارید، پیاز می تواند در کنترل این بیماریها به شما کمک کند. ترکیب آب پیاز و عسل به سرعت سرماخوردگی و سرفه را خوب می کند.

۲- کمک به گوارش: پیاز دستگاه گوارش را تقویت می کند، و ترشح مواد گوارشی را افزایش می دهد.

۳- به خواب شما کمک می کند: پیاز توانایی درمان بیخوابی و دیگر ناهنجاری های مربوط به خواب را دارد.

۴- درمان دیابت: پیاز انسولین بدن را افزایش می دهد، و با کنترل قند بدن در خون می تواند به درمان دیابت کمک کند.

۵- حفاظت در مقابل خونریزی و سرطان: پیاز رادیکال های آزاد را ردگیری می کند، و جلوی خونریزی را می گیرد. مانع سرطان در بدن به ویژه در سر، گردن و روده بزرگ می شود.

۶- محافظت از پوست: یکی از بهترین راهها برای برطرف کردن لکه های سیاه پوست صورت مالیدن ترکیبی از آب پیاز و زردچوبه بر روی آنهاست.

منبع: جام جم سرا

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *