تغذیه مناسب در بهار

  • از

با شروع فصل بهار و بازگشت مجدد طراوت و شادابی طبیعت، سلول‌های بدن ما نیازهای جدید و متفاوتی در مقایسه با فصل زمستان خواهند داشت. به عبارت دیگر، تغییرات ایجاد شده در بدن ما منعکس کننده تغییرات ایجاد شده در طبیعت است. میل و کشش به خوردن مواد غذایی و تنقلات خاص در فصول مختلف را که همگی تجربه نموده‌ایم ناشی از همین حقیقت است. سبک‌ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشیم. با چنین دیدگاهی بر آن شدیم تا در این مطلب نکاتی درباره توصیه‌های تغذیه‌ای فصل بهار را بیان کنیم.

کرفس
کرفس سبزی است که از ۹۵% آب تشکیل شده و به خاطر کالری پایین شهرت دارد. کرفس عموما در موارد رژیم توصیه می شود زیرا نشاسته کمی دارد و سیر کننده است. آنتی اکسیدان های بالای موجود در آن تاثیرات ضدالتهابی به خصوص در مورد آسم و ضدباکتریایی بدن دارد. سرشار از فیبر است که حالت ترد و نسبتا سفتی به شاخه های آن می دهد. این سبزی مدر است و در موارد ابتلا به احتباس آب در بدن یا دفع مواد سمی توصیه می شود. همچنین تاثیرات آن نسبت به خطر بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها نیز شناخته شده است و نقش تنظیم کنندگی فشار خون را دارد. حالت آب پز آن سرشار از ویتامین های C، B6 و K است که نقش محافظ به استخوان ها و سیستم ایمنی می بخشد.

اسفناج
اسفناج به دلیل دارابودن خواص متعدد بر سلامتی جز بهترین خوراکی ها قرار دارد. گرچه مقدار بالای آهن آن برای همه شناخته شده است اما منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز محسوب می شود. مصرف منظم آن تاثیر مثبتی خطر سرطان های ریه و مری دارد. این سبزی خوشمزه آنتی اکسیدان های بالایی دارد که خواص ضدالتهابی در برابر برخی سرطان ها دارد. اسید فولیک موجود در اسفناج به تشکیل اسیدهای آمینه کمک می کند که بازسازی گلبول های قرمز و جریان خون مطلوب در بافت ها را در پی دارد. اسفناج پخته ارجحیت دارد زیرا از نظر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های محافظ در برابر استحاله شبکیه غنی تر است.

تربچه
تربچه یکی از مفیدترین سبزیجات برای سلامتی است که سرشار از آنتی اکسیدان هاست و از بدن در برابر رادیکال های آزاد عامل برخی ناراحتی های قلبی و دیگر بیماری های مرتبط با پیری محافظت می کند. مقدار منیزیوم، کلسیم، ویتامین A و پتاسیم تربچه بالاست و این عناصر خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی به آن داده است. تربچه همچنین منبع خوبی از فیبرهاست که عملکرد روده ها را تسهیل می کند. طعم تند تربچه به خاطر گوگرد است که اشتها و گوارش را تسهیل می کند. برگ های آن نیز خوراکی است و می توان آنها را در ترکیب انواع غذاها به کار برد.

پیاز
پیاز را باید یکی از معطرترین سبزیجات دانست که طعم خوبی به غذاها می دهد و البته برای سلامتی نیز بسیار مفید است. مصرف پیاز خطر سرطان های روده بزرگ، حنجره، تخمدان، مری و مغز را کاهش می دهد. همچنین نقش محلفظتی نسبت به برخی بیماری های قلبی عروقی دارد. پیاز نیز مانند بسیاری از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هاست که پیاز قرمز از این نظر غنی تر است. به علاوه، فلاونوئیدهای موجود در آن به کاهش کلسترول بد خون کمک می کنند.

منبع: سلامت نیوز

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *