بی اشتهایی و راههای ازبین بردن آن

  • از

وقتی فردی کمتر از حالت معمول غذا می خورد دچار کمبود یا فقدان اشتهاست. کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شود، پس یکی از راه های افزایش وزن درافراد لاغر ، افزایش اشتهای آنهاست.

مهم ترین راهکار برای افزایش اشتها، شناختن علت بی اشتهایی و رفع آن است.

۱- یکی از راه های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به عنوان نوشیدنی همراه وعده های اصلی غذاست. مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب های افزایش دهنده اشتهاست.

۲- سفره آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آن ها را هنگام سرو وعده های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قرار دادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین کردن آن با انواع سبزی های بخارپز رنگی و سس های مختلف است. وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می کنند.

۳- استفاده از پنیر پیتزا در انواع غذاهای نانی و ساندویچی، علاوه بر خوش طعم کردن آن ها می تواند باعث افزایش اشتهای شما هم بشود. مصرف پنیر پیتزا می تواند افزایش دریافت کالری را هم برای افراد لاغر و بچه ها در پی داشته باشد. اگر پنیر پیتزا را با کنجد مخلوط کنید، طعم آن را مطلوب تر و ظاهر غذایتان راهم زیباتر خواهید کرد.

۴- ظرف غذای تان را رنگی کنید. رنگ های گرم و زنده، مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زرد تیره می توانند باعث افزایش اشتها شوند.

۵- انواع سس ها، ادویه ها، ترشی ها و شورها جزء چاشنی های غذایی محسوب می شوند که مصرف آن ها همراه غذا می تواند افزایش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادویه هایی مانند پودر لیمو، فلفل سیاه، پودر آویشن و ریحان بنفش هم می توانند عطر و طعم سالادها و غذاهای سرد را فوق العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزایش اشتها شوند.

۶- این روزها با توجه به مشغله های زیاد، مردم زمان مشخصی به غذا خوردن اختصاص نمی دهند. متأسفانه این مسئله روی مشکل بی اشتهایی تأثیر بد می گذارد. برای همین مهم است که شما زمان مشخصی به غذا اختصاص دهید و هر روز سر ساعت معین غذا میل کنید. به جای این که هر روز سه وعده غذا بخورید ۵ تا ۶ وعده ی کم حجم میل کنید. اگر شاغل هستید حتماً با خود غذا ببرید و باز سر وقت میل کنید. حُسن سر ساعت غذا خوردن این است که کمک می کند اشتهای شما افزایش پیدا کند.

رنگ های گرم و زنده، مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زرد تیره می توانند باعث افزایش اشتها شوند.

۷- یک راه افزایش اشتها و لذت بردن از غذا خوردن، تغییر شیوه پخت وپز و ایجاد طعم های جدید در برنامه غذایی خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم کرده یا آبکش دارید، بهتر است از امروز عادتتان را تغییر دهید و برنج سرخ شده (ته چین) را هم امتحان کنید.

برای تهیه برنج سرخ شده، باید ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانید. سپس آن را با زرده تخم مرغ و کمی نمک و زعفران طعم دار کنید. حالا کف ماهیتابه را با روغن چرب کنید و برنج را در آن سرخ کنید. به جای زرده تخم مرغ می توان از جعفری، گشنیز یا حتی اسفناج هم برای طعم دار کردن برنجی که قرار است سرخ شود، استفاده کنید.

۸- تغذیه خوب و زیاد مهم ترین عاملی است که می تواند شما را چاق تر کند اما توجه داشته باشید که غذا خوردنِ صرف، چربی می آورد. برای این که متناسب و خوش فرم چاق شوید هفته ای ۳ تا ۴ جلسه ورزش کنید. ورزش بدن شما را تحریک می کند و سرعت چاق شدنتان را بالا می برد.

منبع: تبیان

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *