یبوست و راههای برطرف کردن آن

  • از

یبوست وقتی اتفاق می افتد که حرکات روده کند تر از حد نرمال و یا کمتر از از مقدار طبیعی خود شود. تعداد دفعات طبیعی دفع از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است، برای برخی افراد ٣ بار دفع در طول روز و برای برخی دیگر ٢ بار، ١ بار درروز و بعضی ٣ بار در طول یک هفته است ، نداشتن دفع بیشتر از ٣ روز یبوست به شمار رفته و موجب سفت شدن مدفوع و لذا سخت تر شدن عمل دفع می گردد. در مطلب زیر چند راه برای برطرف کردن آن بیان شده است.

خوردن آلو:
این میوه خوشمزه به عنوان بهترین داروی طبیعی برای برطرف شدن یبوست در افراد شناخته شده است. آلو سرشار از فیبر بوده و هم چنین حاوی سوربیتول که یک درمان برای بهبود و یا برطرف کردن این اختلال است می باشد. آلو هم چنین موجب پایین آمدن کلسترول می شود.

ورزش و فعالیت بدنی:
عدم تحرک و ورزش می تواند منجر به یبوست شود. ورزش کردن هم چنین سبب کاهش استرس می شود که خود می تواند یکی از عوامل بوجود آورنده یبوست باشد.بین وعده غذایی و ورزش حداقل یک ساعت فاصله بیندازید تا بدن فرصت هضم غذا را داشته باشد.١۵-٢٠ دقیقه پیاده روی سه بار در هفته می تواند در کاهش یبوست موثر باشد.

نوشیدن آب و مایعات به حد کافی:
خوردن آب و دیگر مایعات در حد کافی موجب می شود که از بی آبی بدن جلوگیری شود، بی آبی می تواند یکی از علل بروز یبوست باشد. مایعات و آب کافی می تواند از بروز یبوست جلوگیری نماید.

استفاده از داروهای مسهل:
استفاده از این داروها موجب برطرف شدن موقت یبوست می شود اما به عنوان یک راه حل دائمی و موثر و بدون تجویز پزشک نمی توان از آنها استفاده نمود.
یکسری داروها به عنوان “stool softener “در بازار وجود دارند که برای یبوست به کار گرفته می شوند. این گروه از داروها به مدفوع اجازه می دهند که آب بیشتری از روده بگیرد و از سخت شدن مدفوع جلوگیری می کنند و در نتیجه مدفوع راحت تر و سریعتر از بدن خارج می شود. این گروه داروها هم باید با تجویز پزشک و برای کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: سلام دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *